ایده هایی برای صنعت طلا و جواهر

ایده هایی برای صنعت طلا و جواهر

مدت زمان تقریبی مطالعه : 13 دقیقه
301 بازدید

اگر در حال حاضر در حوزه طلا و جواهر فعالیت میکنید و قصد دارید کسب کارتان بیشتر با تکنولوژی در ارتباط باشد، این مقاله میتواند شما را با مفاهیم و ایده های جدید آشنا کند.
ابزار هایی که در طول این متن معرفی خواهند شد، در بسیاری از کسب و کار های کوچک و بزرگ امروز در حال استفاده هستند و آشنایی و داشتن اطلاعات بیشتر راجب هر کدام از آن ها میتواند به شما ایده های جدیدی را بدهد.
باید توجه داشت که این مثال ها به صورت عمومی بیان شده اند و شما میتوانید ابزار و ایده های اختصاصی خود را داشته باشید

ایده هایی برای کسب و کار طلا و جواهر:

1- سایت اختصاصی:

شما با داشتن وبسایت میتوانید:
- برند خود را معرفی کنید
- تولید محتوا کنید
- به سوالات کاربران پاسخ دهید
انجام اینگونه کار ها سبب جذب مخاطب، افزایش بازدید و رتبه گوگل خواهد شد.

2- فروشگاه اینترنتی و اپلیکیشن:

شما میتوانید محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشید و با کمک گوگل و سایر ابزار ها، محصولات خود را در معرض دید میلیون ها کاربر قرار دهید و فروش بسیار بالایی را تجربه کنید و از این رو مشتریان شما دیگر وابسته به یک منطقه خاص جغرافیایی نخواهند بود.
همچنین میتوانید در مناسبت های خاص مانند روز مادر و ... کمپین هایی را راه اندازی و درآمد فوق العاده ای کسب کنید که برای این منظور باید یک فروشگاه، محتوا و برند سازی حرفه ای داشته باشید و نماد های اعتماد را دریافت کرده باشید. 
(راجب فروش اینترنتی در ادامه بیش تر توضیح داده خواهد شد)

 

4- سی آر ام:

CRM و یا نرم افزار ارتباط با مشتری، مجموعه ای از شیوه ها و فناوری هایی است که شرکت ها برای مدیریت، تجزیه و تحلیل معاملات و داده های مشتریان استفاده میکنند.
به صورت خلاصه و ساده، تمام فعالیت های مربوط به مشتری (مانند ثبت سرنخ ها، ثبت فعالیت های بازاریابی، ثبت پیش فاکتور و ...) در این نرم افزار انجام خواهد شد.
(در ادامه مقاله بیشتر راجب معرفی و اهمیت سی آر ام بحث خواهد شد.) 

6- وب سایت آموزشی:

شاید شما علاقه مند به درآمد از طریق بازدید ( تبلیغات) و یا فروش دوره آموزشی باشید.
با طراحی وبسایت  آموزشی میتوان محتوایی که در این صنعت وجود دارد را به دیگران نیز آموزش داد و از این طریق مخاطب جذب کرد.
همچنین میتوان از سایر سایت های اشتراگ گذاری ویدیو، جهت افزایش بازید برای محتوای عمومی استفاده کرد. 

7- فروش عمده برای همکار (B2B):

اگر بیزینس شما از نوع b2b میباشد، میتوانید پنلی داشته باشید تا سایر هم حرفه هایتان، ابتدا با آپلود مدارک و ثبت نام، احراز هویت شوند و سپس بتوانند به صورت عمده خرید خود را انجام دهند.
(میتوانید از امکاناتی همچون حواله برای مبالغ بالا استفاده کنید.)

8- نرم افزار مالی

در کسب و کار های کوچک نیز شاهد استفاده از نرم افزار های مالی هستیم. مدیریت تراکنش ها و حسابرسی ها را ساده تر، قابل مدیریت و پیگیری میکند. اگر به فکر طراحی فروشگاه اختصاصی هستید، حتما از امکان اتصال آن به نرم افزار مالی تان مطمئن شوید و همینطور سامانه اختصاصی شما باید توانایی ادامه فعالیت در صورت قطع بودن سرویس نرم افزار مالی را داشته باشد.

 

 

مزایای آنلاین شدن کسب و کار:

1- ذخیره زمان و منابع:

در صورت ثبت اطلاعات به صورت فیزیکی، مشکلات زیر به وجود خواهد آمد:

  • اشتراک گذاری سخت بین سایر همکاران و یا حتی مشتریان
  • امکان اشتباه در محاسبات
  • جزئیات به سختی پیدا خواهد شد.
    (برای مثال:
    - فاکتور های خرید توسط چه کسانی و چه زمانی ثبت شده؟
    - اطلاعات دقیق ثبت کننده ها و فروشنده ها
    - جزئیات دقیق فاکتور ها
    - سرنوشت اقلام خریداری شده
    - فاکتور های فروش
    - نوع مشتریان و جزئیات زیاد دیگر که به راحتی توسط نرم افزار قابل ردیابی است)
  • زمان بر بودن یافتن اطلاعات

در صورت داشتن دیتای کسب و کارتان، میتوانید گزارش های بسیار مفیدی داشته باشید. داشتن گزارش از هر بخش (فروش، مارکتینگ و...) این امکان را به شما میدهد تا بتوانید عملکرد کسب و کارتان را بررسی و به مشتریان خود کمک کنید.
همچنین اگر لیستی از کاربران داشته باشید، میتوانید آن ها را طبقه بندی و در آینده فعالیت های مرتبط بازاریابی را انجام دهید. ولی در صورت ثبت فیزیکی اطلاعات، امکانات و منابع ما محدود است و برای مثال نمیتوانیم  لیست چند هزاتایی از مشتریان احتمالی را به دست آوریم.

2- افزایش کارآمدی و خلاقیت:

زمانی که ثبت و یافتن اطلاعات آسان تر شود، ما نیز میتوانیم زمان بیشتری برای انجام کار ها داشته باشیم.
فرض کنید اگر فرآیند ثبت نام و ثبت سفارش توسط خود کاربران صورت بگیرد و سایر کار ها مانند پردازش فاکتور، مالی و ارسال، به صورت اتوماتیک انجام شود، صرفا باید بر این چرخه مدیریت کرد و از این رو میتوان سایر کار ها را انجام داد که سبب افزایش بازدهی خواهد شد و در صورت مشاهده دقیق رفتار کاربران، داشتن دیتای آن و گزارش های حرفه ای میتوانید به ایده های جدیدی دست پیدا کنید.
بجای صرف زمان برای کار هایی که میتوانند به صورت اتوماتیک انجام شود، میتوانیم با استفاده از تجربیات گذشته بیشتر به کاربرانمان کمک کنیم.   

 

3- بهبود تبادل:

ارسال و اشتراک گذاری اطلاعات بین همکاران و یا حتی کاربران بسیار ساده خواهد شد. برای مثال میتوان در هر جایی و زمانی اطلاعات را از سامانه برای همکارانمان ارسال کنیم تا دقیقا همان چیزی که ما مشاهده میکنم را آن ها نیز مشاهده کنند و متوجه روند طی شده تا به اینجا شوند.
در سمت کاربران هم به همین صورت خواهد بود، یعنی کاربران بدون توضیح اضافی میتوانند کد پیگیری فاکتورشان را به شما بگویند و شما باید با یک سرچ ساده به ریز اطلاعات دست پیدا کنید.
برای مثال کاربران بدون نیاز به پیگیری از پشتیبانی، میتوانند به صورت لحظه ای وضعیت فاکتور خود را مشاهده کنند.

 

4- آسان بودن همکاری ریموت (دور کاری):

بعد از کرونا، کار ریموت بسیار باب شد و بزینس های بزرگ و کوچک از آن استقبال کردند. زیرا سبب کاهش هزینه، تامین کمتر مایحتاج، افزایش فضا و تهیه کمتر تجهیزات مانند کامپیوتر خواهد شد. در صورت پیروی از اصول پایه یک کسب و کار آنلاین میتوانید بسیاری از موقعیت های شغلی فعلی سازمان را دور کار کنید.
این قاعده حالت های دیگری را هم شامل میشود. مانند زمانی که کار بسیار فوری پیش آمده باشد و بتوانید در هر ساعتی از شبانه روز به آن رسیدگی کنید و یا برای تنوع، همکاران میتوانند بعضی اوقات به صورت دورکار مشغول به فعالیت شوند و یا خدایی نکرده مثل بیماری های مسری، میتوان به کار های خیلی ضروری به صورت ریموت رسیدگی کرد.

 

5- بهبود روحیه تیم:

یادگیری چیز های جدید، بروز بودن و احساس کارآمد بودن باعث افزایش انگیزه تمام انسان ها میشود. وقتی خودمان و همکاران شاهد افزایش کارآمدی و افزایش فروش باشیم، ناخواه پر انگیزه تر خواهیم شد و ایده های جدیدی را پیاده سازی خواهیم کرد.

 

6- هزینه کم تر راه اندازی کسب و کار:

قطعا تهیه زیر ساخت های قوی نرم افزاری، هزینه ساخت و توسعه سایت و فروشگاه اینترنتی بهمراه اپلیکیشن بسیار کمتر از تهیه یک مکان فیزیکی خواهد بود. همانطور که همه ما میدانیم، اجاره ماهانه یک مکان در مناطق خوب کلان شهر ها بسیار بالا می باشد. در ضمن کسب کار حضوری فقط شامل یکسری مناطق جغرافیایی محدود می باشد، در صورتی که کسب و کار های آنلاین امکان ارائه خدمات به تمام نقاط ایران را دارند.  

 

7- هزینه کم تر تبلیغات:

تبلیغات اینترنتی از لحاظ هزینه و بازدهی بسیار سودمند میباشند. تبلیغات حضوری و فیزیکی هزینه بر، محدود به یک منطقه خاص جغرافیایی و دارای تاریخ انقضا مشخص هستند. از طرف دیگر تبلیغات آنلاین کم هزینه تر، بازدهی بالا تر، بازدید بیشتر، عدم محدودیت مکانی، هستند و برخی از آن ها منجر به افزایش بازدید و فروش دائمی خواهند شد. برای مثال سئو خوب سایت باعث افزایش دائمی  بازدید و فروش شما خواهد شد. 

 

8- انعطاف پذیری:

کسب و کار های آنلاین در هر زمینه ای میتوانند منعطف عمل کنند. میتوان با کمترین تغییرات و هزینه ممکن بیزینس را بر اساس نیاز و شرایط کسب و کار تطبیق داد.در دنیای نرم افزار برای هر کاری، راه حلی پیدا خواهد شد. برای مثال میتوان به تغییرات آسان، سهولت ایجاد بخش جدید، ایده جدید و ارائه گسترده خدمات به همه مشتریان با یک راه حل اشاره کرد.

 

9- بازار وسیع:

همانطور که در متن مقاله نیز متوجه آن شدید، کسب و کار های آنلاین میتوانند به انواع مشتری و در شهر ها و حتی کشور های مختلف خدمات ارائه کنند. بیزینس شما محدود به یک پلن نمیشود و با توجه به انعطاف بالای نرم افزار ها، میتوانید از روش های بسیار زیادی درآمد، مخاطب و مشتری جذب کنید.

 

10- تراکنش های آسان تر و سریع تر:

ثبت نام دستی اطلاعات، ثبت فاکتور، پرداخت، محاسبات مالی، هزینه های ارسال بسیار زمان بر میباشند و همچنین ممکن است در بخشی از فرآیند با اشتباه مواجه شوند. در صورتی که در نرم افزار سعی شده کاربران (چه افراد سازمان و مشتریان) با کمترین کلیک ممکن به هدف خود برسند و با یک کلیک و در کسری از ثانیه کار مورد نظرشان انجام شود.

 

ابزار های راهکار پویا برای کسب و کار طلا و جواهر:

1- مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM):

بالا تر با تعریف سی آر ام آشنا شدیم. CRM به شما کمک میکند تا تمامی کاربران را به تفکیک جنس آن ها (سرنخ و یا کاربر) داشته باشید و تمامی فعالیت های بازایابی مانند تماس ها، ایمیل ها، جلسات آنلاین و حضوری را به صورت متمرکز مدیریت کنید.
میتوانید فاکتور های ثبت شده آنلاین، آفلاین، پیش فاکتور، فاکتور خرید و معاملات را با جزئیات زیاد ایجاد و مدیریت کنید.
دیتا، طلای واقعی میباشد. میتوانید با داشتن دیتای دقیق کمپین ها، اطلاع رسانی  و بازاریابی های متنوعی ایجاد کنید و گزارش دقیقی از عملکرد خود داشته باشید.
همه این امکانات در سیستمی به نام "مدیریت ارتباط با مشتری CRM" صورت میگیرد. که سال هاست مورد استفاده سازمان های کوچک و بزرگ قرار گرفته و تیم فروش و مارکتینگ بدون آن نمیتواند کارآیی بالایی داشته باشد.
در این لینک بییشتر راجب سی آر ام مطالعه کنید. (CRM)

 

2- طراحی فروشگاه اختصاصی:

در صورت داشتن شرایط فروش آنلاین، حتما به فکر ساختن یک فروشگاه اختصاصی حرفه ای باشید و در فضای اینترنت فعالیت کنید. اجازه دهید محصولات و کمپین های شما کنار سایر رقبا قرار بگیرد و خودتان ایده های جدید را ایجاد کنید.
برخی از امکانات اختصاصی صنعت طلا و جواهر:

  • نمایش کالاها در دسته بندی ها و کالکشن های مختلف
  • نمایش محصولات به صورت لیست کامل و امکان فیلتر کردن آنها بر اساس: 
    دسته بندی / کالکشن / رنگ / قیمت / وزن / سایز / جنسیت / نوع طلا (مات و براق) 
    / نوع سنگ / نمایش فقط کالاهای موجود
  • نمایش محصولات بر اساس مرتب سازی منتخب کاربر: 
    قیمت (صعودی - نزولی) / میزان کارمزد / جدیدترین ها / پرفروش ترین ها
  • نمایش جزییات کالا شامل: 
    مشاهده موجودی کالا در شعب مختلف (جهت خرید حضوری)
    امکان تغییر قیمت با انتخاب شعبه
    امکان تغییر قیمت با انتخاب رنگ / سایز
    امکان مسیریابی در حالت انتخاب شعبه (جهت خرید حضوری)
    امکان خرید آنلاین و انتخاب نوع تحویل : تحویل در محل مشتری / تحویل در شعبه
    امکان سفارشی سازی خرید برای هر محصول
    انتخاب / افزودن نوع جعبه کالا حین خرید
    امکان ثبت درخواست شارژ مجدد کالا در صورت ناموجود بودن کالا (با دریافت هزینه)
    امکان انتخاب حالت اطلاع رسانی به کاربر برای شارژ مجدد موجودی در صورت
    ناموجود بودن کالا
  • نمایش اطلاعات کاربردی برای مشتری: 
    - راهنمای خرید – راهنمای سایز – شرایط ارسال و تحویل – شرایط بازگشت و تعویض
    - جزئیات کالا : نحوه محاسبه قیمت – اجرت – وزن – توضیحات مربوط به سنگ
    (درصورت سنگ دار بودن کالا) – رنگ – سایز
  • امکان افزودن یک / چند کالا به سبد خرید و ویرایش سبد خرید (ورژن پایه)
  • امکان پرداخت اینترنتی از طریق درگاه بانکی و همچنین پرداخت از کیف پول و یا به
    صورت حواله (برای مبالغ بالای ۵۰ میلیون تومان)
  • امکان افزودن کالاهای مورد علاقه به لیست "علاقمندی های من"
  • امکان عضویت و نمایش پروفایل و وضعیت سفارشات ثبت شده به هر عضو
  • عضویت در سایت از طریق ثبت شماره موبایل و وارد کردن کد تایید
  • امکان ثبت سفارش طرح دلخواه
  • امکان رزرو زمان بازدید (جهت خرید / مشتریان ویژه)
  • باشگاه وفاداری (سطح بندی مشتریان جهت دادن تخفیفات ویژه یا شرایط ویژه فروش
    به هر گروه)
  • فروش کارت هدیه اعتباری جهت خرید از فروشگاه
  • نمایش قیمت برخی کالاها فقط برای اعضا (در صورت وجود کالاهای خاص ...)
  • ارسال پیامک های تبریک تولد / سالگرد ازدواج برای مشتریان و ارسال کد تخفیف برای
    مناسبت ها
  • بخش مقالات و اخبار و امکان افزودن آموزش های متفاوت در این بخش
  • بخش تماس با ما شامل لیست شعب و آدرس های مرتبط
  • اتصال به نرم افزارهای مالی و حسابداری
  • اتصال به سامانه های لجستیک (حمل و نقل کالا)
  • استفاده از امکانات مدیریت ارتباط با مشتریان جهت ساماندهی روند فروش و بازاریابی
    (مدیریت ارتباط با مشتری)

جهت اطلاع بیشتر راجب فروشگاه اختصاصی لینک های (طراحی فروشگاه اختصاصی و فروشگاه) را مطالعه کنید.

 

3- طراحی اپلیکیشن:

داشتن اپلیکیشن برای برند شما یک مزیت است. زیرا نصب بودن آن در دستگاه کاربر، سبب میشود تا کاربران به یاد برند شما بیافتند و همچنین برای وارد شدن به فروشگاه شما نیاز نباشد تا از طریق یک مرورگر یا اپلیکیشن شبکه اجتماعی دیگر اقدام کنند.
همچنین ممکن است ایده های بزرگی داشته باشید تا از لحاظ فنی در سطح مرورگر قابل اجرا نباشند. از این رو میتوانید بیشتر راجب طراحی اپلیکیشن فکر کنید.
(مطالعه بیشتر راجب طراحی اپلیکیشن)

 

4- طراحی سایت اختصاصی:

سایت میتواند معرف برند شما باشد. در صورت داشتن امتیاز خوب در گوگل، میتوانید مخاطب و مشتری جذب کنید. روش سئو بسیار کارآمد است و یک روش پایدار برای افزایش بازدید و بنا به بیزینس پلن شما، باعث افزایش درآمد خواهد شد. شما میتوانید برند خود را معرفی کنید، مقالات تخصصی راجب این حوزه بنویسید، قسمت تماس با ما داشته باشید و کار های خدماتی، پشتیبانی و هرآنچه که باعث کمک به کاربر میشود را انجام دهید.
یکی از خدمات راهکار پویا، طراحی و ساخت سایت میباشد. برای مطالعه بیشتر راجب سایت و وب اپلیکیشن کلیک کنید.

 

5- باشگاه وفاداری مشتریان:

میتوانیم مشتریان ثبت شده در سیستم را طبقه بندی و سرنخ ها و مشتریان را ترغیب به خرید کنیم. میتوان برای هر نوع و طبقه مشتری فعالیت و یا بازاریابی های مختلفی انجام داد.
راجب باشگاه وفاداری مشتریان و یا Loyalty Club درلینک باشگاه وفاداری مشتریان و یا Loyalty Club مطالعه کنید. مطالعه بیشتر Loyalty Club

 

6- دیجیتال مارکتینگ:

دیجیتال مارکتینگ میتواند هزینه بسیار کم تر و بازدهی بیشتر نسبت به سایر روش های تبلیغاتی داشته باشد.
انواع روش های دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر میشود:

  • کانال های بازاریابی
  • سئو
  • طراحی بنر
  • لینک سازی و راهنمایی کاربر در سایت
  • اطلاع رسانی و ارسال پیامک و نوتیفیکیشن
  • بک لینک
  • تبلیغات در فضای مجازی
  • ایجاد کمپین

یکی از فعالیت های راهکار پویا در زمینه دیجیتال مارکتینگ می باشد و   راجب دیجیتال مارکتینگ در وبسایت بیشتر مطالعه کنید

نتیجه:

اگر کسب و کارتان را آنلاین نکرده اید، بهتر است شروع به فعالیت در فضای اینترنت کنید. تا از یاد مشتریانتان نروید. در فضاهای مجازی فعالیت کنید، وبسایت داشته باشید و در این زمینه تجربه کسب کنید. پیچیده ترین حوزه ها نیز در حال استفاده از  تکنولوژی هستند و روز به روز در حال پیشرفت. از این فضا دور نباشید و از جاهای کوچک و آسان شروع کنید و یا از یک تیم حرفه ای مشورت بگیرید. اگر در حال فعالیت به صورت اینترنتی هستید، روز به روز درحال پیشرفت و پیاده سازی ایده های حیرت انگیر باشید.

 

مقالات مرتبط