طراحی فروشگاه لباس

طراحی فروشگاه لباس

مدت زمان تقریبی مطالعه : 12 دقیقه
481 بازدید

ما در این مقاله سعی داریم به صورت کامل، طراحی فروشگاه در حوزه پوشاک را بررسی کنیم تا تصمیم گیری در رابطه با ساختن یک فروشگاه اینترنتی، برای افراد فعال در حوزه لباس و پوشاک آسان تر شود.

در ادامه راجب مطالب زیر صحبت خواهد شد:

چرا به فروشگاه اینترنتی نیاز دارم؟

امروز با توجه به رشد تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت میان همه مردم، خواه یا ناخواه تمایل تمام افراد در تمامی قشر ها به استفاده از امکانات آنلاین بیشتر شده. 

افراد تمامی سوال ها و نیاز های خود را در اینترنت جستجو میکنند. برای مثال شخصی که به دنبال جستجوی قیمت و یا اطلاعات یک لباس هست، به جای مراجعه حضوری به مراکز خرید پوشاک، به اینترنت مراجعه و حجم زیادی از اطلاعات  که شامل قیمت کالا، ویژگی های کالا، نظر سایر کاربران و حتی کالا های مشابه هست را پیدا خواهد کرد.

دلیل این رفتار کابر هم تنها راحتی بدست آوردن حجم زیادی از اطلاعات میباشد. حتی بسیاری از مشتریانی که قصد خرید حضوری را دارند (اللخصوص در حوزه فعالیت لباس و پوشاک)

قبل از مراجعه حضوری به بازار، کسب و کار های محلی و مراکز بزرگ خرید، قبل تر به اینترنت مراجعه کرده و حتی کالای مد نظر را برای خرید انتخاب کرده اند!

حالا رفتار کاربری را که قصد بررسی اینترنتی قبل از خرید حضوری دارد را بررسی کنیم:

محصول خود را پس از بررسی بین سایر محصولات مشابه پیدا میکند و اطلاعات مورد نظرش را هم راجب کالا بدست می آورد و اکنون راقب به خرید محصول مورد نظرش میباشد.

اگر در همان صفحه فروشگاه آنلاین متوجه معتبر بودن فروشگاه، نظر مثبت کاربران، حرفه ای بودن وب سایت، روش های متنوع برای دریافت و پرداخت کالا، خدمات پس از فروش آنلاین و داشتن نماد های معتبر سایت شد، خرید حضوری یا آنلاین را انتخاب میکند؟

سوال مهم تر برای افردای که هنوز پا به این دنیای آنلاین نگذاشته اند این است، که چرا کسب و کار  و محصولات من توسط کاربران مشاهده نشود؟

در واقع تردیدی در افزایش محبوبیت خرید اینترنتی نیست و طبق نتایج و نمونه های موجود شاهد تقاضای خرید انبود اینترنتی کاربران هستیم.

دلایل و مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی:

  • بازدید و ارائه سرویس به سرار ایران و عدم محدودیت به منطقه جغرافیایی خاص
  • عدم محدودیت در تعداد همزمان بازدید محصولات
  • ارائه خدمات به صورت شبانه روزی 
  • افزایش فروش
  • مدیریت و مشاهده بهتر فاکتور ها، رفتار کاربران و ...
  • گرفتن بازخورد(فیدبک) محصولات توسط خریداران
  • وجود رقبا در این بازار
  • کم تر بودن هزینه فروشگاه های اینترنتی نسبت به فروشگاه های حضوری
  • استقبال و محبوبیت خرید اینترنتی

بازدید و ارائه سرویس به سرار ایران و عدم محدودیت به منطقه جغرافیایی خاص:

یکی از مشکلات فروشگاه های حضوری عدم امکان ارائه محصولات به خارج از محدوده فعالیت آن ها میباشد ولی در صورت داشتن یک فروشگاه اینترنتی کاربران شما از سرار دنیا امکان بازدید از سایت شما را دارند.

این امر سبب میشود تا مشتریان شما محدود به یک منطقه خاص نباشند و باعث افزایش فروش شما نیز میشود.

عدم محدودیت در تعداد همزمان بازدید محصولات:

فروشگاه شما برای چند نفر به صورت همزمان جا دارد؟ آیا میتوانید صد ها هزار و یا حتی چند میلیون کاربر را در فروشگاه فعلی خود جا بدهید؟

نیرو های شما به چند نفر میتوانند پاسخ بدهند؟

این محدودیت در وبسایت ها کاملا برداشته شده است و در صورت توسعه حرفه ای وب اپلیکیشن و داشتن زیرساخت های مناسب، قطعا میتوانید به تعداد بسیار زیادی از کاربران خدمات ارائه دهید. 

همچنین باید در نظر داشته باشید که مطالب راجب محصولات، باید صورت کامل  و با هدف کمک به کاربر نوشته شده باشد. این کار سبب میشود تا کاربرانی دائمی پیدا کنید.

 

ارائه خدمات به صورت شبانه روزی:

با توجه به گزارش های موجود از وبسایت های بزرگ ایران، تعداد زیادی از کاربران در ساعت های پایانی روز شروع به گشت زدن در اینترنت میکنند.

که موضوع ارائه خدمات به صورت شبانه روزی برای اماکن حضوری بسیار سخت و هزینه بر میباشد.

منظور از ارائه خدمات،  همیشه پاسخگویی 24 ساعته به کاربران نیست. بلکه  کاربران میتوانند در هر ساعتی که راحت هستند به وبسایت مراجعه کنند و با آرامش خرید خود را انجام دهند.

همچنین در صورت بالا رفتن تعداد کاربران و نیاز به داشتن ارائه خدمات به صورت شبانه روزی میتوانید این امکان را علاوه بر سایر روش ها، به صورت آنلاین هم پیاده سازی کنید. 

 

افزایش فروش:

با توجه به برداشته شدن محدودیت های زمانی و مکانی فروشگاه های حضوری، بازدید سایت و محصولات شما به مراتب بیشتر خواهد شد و در صورت داشتن محتوای درست که به کاربر در تصمیم گیری کمک کند، فروش شما بیشتر خواهد شد.

همچنین سایت های پر بازدیدی وجود دارند که محصولات شما و سایر کسب و کار ها را گردآوری و نمایش میدهند که این امر میتواند به افزایش بازدید و فروش منجر شود.

 

مدیریت و مشاهده بهتر فاکتور ها، رفتار کاربران:

در کنار صفحات اصلی سایت که کاربران مشاهده میکنند، صفحات بسیار زیادی وجود دارد که به آن پنل ادمین و یا داشبورد مدیریتی گفته میشود. فقط افرادی میتوانند وارد این پنل شوند که به این بخش دسترسی داشته باشند.

در پنل های مدیریتی طراحی شده توسط تیم راهکار پویا، دسترسی ها به صورت داینامیک کنترل خواهند شد. یعنی مدیریت سامانه به هر بخش دسترسی مورد نیاز رو میده و یا میگیره.

در پنل های فروشگاهی طراحی شده توسط تیم ما، بخش های زیادی مانند مدیریت محتوا، اطلاعت پایه محصولات، بازاریابی و بخش های مربوط به فروش و CRM، سیستم مالی درون سازمانی با قابلیت اتصال به نرم افزار های مالی، انبار داری و ارسال، باشگاه وفاداری، گزارشات و ... وجود دارد که باعث افزایش بازدهی کارکنان آن سازمان خواهد شد.

برای مثال تمامی فرآیند مارکتینگ، ثبت سفارس کاربر، فرآیند مالی و انباری داری مربوطه، ارسال کالا، خدمات پس از فروش با برنامه ریزی و یا به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد که در مقایسه با روش سنتی به مراتب سریع تر و کارآمد تر میباشد. 

 

گرفتن بازخورد(فیدبک) محصولات توسط خریداران:

در کل گرفتن مستقیم و یا غیر مستقیم باخورد از خریداران و یا سرنخ ها در سامانه های آنلاین ساده تر است. گزارش های دقیق و مرتبط از فرآیند خرید، فروش و انبار داری به مدیران فروش و مالی یک مجموعه کمک میکند تا رفتار سازمانشان را بررسی کنند و بتوانند در جهت بهبود کسب و کار و ارائه بهتر خدمات به مشتریان تلاش کنند. همینطور میتوان به صورت مستقیم از مشتریان نظرسنجی گرفت که ساده ترین و رایج ترین آن نظر گذاشتن زیر محصولات توسط کاربر میباشد.

 

وجود رقبا در این بازار:

در حال حاضر کسب و کار های بسیاری وجود دارند که علاوه بر فروشگاه فعلی خود، یک کسب و کار آنلاین نیز افتتاح کرده اند تا بتوانند در بازار آنلاین نیر حضور داشته باشند و برخی هم کاملا به صورت غیرحضوری در حال فعالیت هستند. رقابت در بازار آنلاین تجربه های زیادی را به همراه خواهد داشت و باعث به روز ماندن مجموعه میشود.

 

کم تر بودن هزینه فروشگاه های اینترنتی نسبت به فروشگاه های حضوری:

در بسیاری از شهر ها هزینه آماده کردن یک فروشگاه بسیار زیاد است! در مناطق خوب و پر بازدید، هزینه ها به مراتب بالا تر هم  خواهد رفت.

در صورتی که هزینه طراحی و توسعه فروشگاه  و تهیه زیر ساخت در قبال هزینه های یک فروشگاه حضوری دیده نخواهد شد!

 

استقبال و محبوبیت خرید اینترنتی:

طبق آمار های وبسایت های مطرح ایران و دنیا، تمایل کاربران به سوی خرید اینترنتی روز به روز بیشتر شده و خواهد شد.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ابزار های توسعه سایت، فرآیند خرید اینترنتی آسان تر و وبسایت ها بسیار جذاب تر شده اند. همواره تیم راهکار پویا در تلاش است تا UI و UX را برای کاربران بهبود ببخشد.

 

طراحی فروشگاه لباس و پوشاک:

شاید خرید اینترنتی پوشاک برای بعضی از کاربران و یا اجناس سخت تر باشد اما با توجه به آمار سرچ بالای دسته بندی لباس و پوشاک و راغب شدن کاربران برای خرید های اینترنتی شما نیز میتوانید کسب و کار اینترنتی اختصاصی خود را داشته باشید.

یعنی با طراحی فروشگاه اختصاصی میتوانید متفاوت از سایت های فروشگاهی دیگر، به مشتریانتان کمک کنید. پس از خواندن این مطلب و در قسمت نتیجه گیری راجب این موضوع بحث خواهد شد.

 

ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب چیست؟

بهتر است فروشگاه های اینترنتی در تمامی حوزه ها اللخصوص فروشگاه های پوشاک و لباس ویژگی و امکانات زیر را داشته باشند:

1- لینک سازی و مسیریابی کاربر پسند:

دسته بندی ها و منو ها باید به گونه طراحی و ایجاد شوند تا کاربران بتواند به راحتی محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. قرار گرفتن دسته بندی ها بهتر است به صورت درختی رعایت شود، یعنی ابتدا موضوعات مهم را در معرض دید کاربر باید قرار داد و پس از انتخاب هر بخش وارد جزئیات آن شود. این چرخه به کاربر کمک میکند تا راحت تر محصولات مورد نظر خود را پیدا کند. همچنین این موضوع جهت رعایت کردن قوانین سئو برای URL بهتر است قبل از انتشار نهایی در وب،  ایجاد شده باشد.

* نمونه انجام شده توسط راهکار پویا در پروژه MIT Shop و پنل های ادمین

 

2- جستجو در سایت:

کاربران علاوه بر لینک سازی، باید بتوانند با سرچ کردن چیزی که در ذهنشان است، محصول مورد نظرشان را در فروشگاه پیدا کنند. باید از عملکرد صحیح و دقیق سرچ بار فروشگاه اینترنتی خود مطمئن باشید. همچنین باکس جستجو باید در جایی قرار گرفته باشد تا به راحتی قابل مشاهده باشد.

 

3- فوتر وبسایت:

سعی کنید در فوتر فروشگاه خود برای لینک سازی محصولات و  صفحات که نیاز به دیده شدن داردند استفاده کنید.

با این کار نتنها باعث راهنمایی برخی از کاربران میشوید، بلکه باعث لینک سازی داخلی هم خواهید شد.

 

4- ویدیو محصول:

بعضی از کاربران وقت و حوصله خواندن محتوای محصولات شما را ندارند و در کل درک کردن محتوای تصویری برای انسان ها آسان تر میباشد.

همچنین با تولید یک ویدیو معرفی و یا نقد و برسی برای محصول خود میتوانید، جذب مخاطب نیز انجام دهید.

یعنی با قرار دادن ویدیو در وبسایت های مخصوص اشتراک گذاری ویدیو که بازدید زیادی هم دارند، برای فروشگاه خود مخاطب جذب کنید. 

 

5- بازخورد محصولات:

گرفتن بازخورد محصول از مشتری در فروشگاه های آنلاین، میتواند هم به شما جهت شناسایی عمکرد محصولتان و هم به سایر کاربران جهت خرید بهتر کمک کند.

همچنین باعث حفظ تعامل کاربر با سایت خواهد شد.

 

6- قوانین بازگشت کالا:

در صورت امکان، در صفحاتی نظیر اطلاعات محصول به کاربر در مورد قوانین عودت کالا اطلاع دهید و سعی کنید در این رابطه سخاوتمند باشد.

زیرا باعث جلب اعتماد کاربر و خرید آسان تر برای او خواهد شد.

 

7- سوالات متداول محصولات:

برای تعامل با کاربر، کمک به او و راهنمایی سایر کاربران در طراحی فروشگاه جایی را برای سوالات متداول در نظر بگیرید.

همچنین این کار باعث فعال ماندن صفحه نیز میشود. 

 

8- سوالات متداول فروشگاه:

قسمتی را در طراحی فروشگاه به سوالات متداول در مورد خود فروشگاه، شیوه حمل و ثبت سفارش اختصاص دهید تا علاوه بر کمک کردن و ایجاد تعامل با کاربر، باعث کاهش سوالات از بخش پشتیبانی شوید.

 

9- مشاهده وضعیت فاکتور:

حتما قسمتی را برای کاربر قرار دهید تا بتواند وضعیت پردازش فاکتور خود را مشاهده کند.

حتی خیلی از سرویس های باربری، api هایی دارند تا بتوانید علاوه بر اطلاعات فاکتور کاربر، اطلاعات حمل را هم به کاربر گزارش دهید.

 

10- اطلاع رسانی و مارکتینگ:

بخشی را جهت دریافت و ذخیره شماره تلفن کاربر، در نظر بگیرید تا در آینده بتوانید پیشنهادات، تخفیفات، مناسبت ها و اعلانات را برای کاربر ارسال کنید.

همچنین ارسال پیام برای کاربران باعث به یاد مادنی کردن برند شما خواهد شد.

 

11- نوتیفیکیشن:

میتوانید از نوتیفیکیشن هم برای ارسال اعلانات، تخفیف ها و پیشنهادات استفاده کنید. این امکان چه از طریق سایت و چه از طریق اپلیکیشن امکان پذیر میباشد.

 

12- چت آنلاین:

اجازه دهید تا مشتریان سوالات و مشکلات خود را به راحتی با شما مطرح کنند و شما نیز بتوانید آن ها را به درستی راهنمایی کنید.

چت آنلاین از نظر طراحی میتواند خیلی کوچک باشد و در تمامی صفحات نیز قرار داشته باشد تا کاربران در هر جایی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

* نمونه انجام شده توسط راهکار پویا در پروژه های عمران تل و فیکو شاپ و ارزیف شاپ

 

13- کد تخفیف:

برای ترغیب کردن کاربران به خرید از کد تخفیف استفاده کنید. میتوانید کد تخفیف را از روش های مختلفی به دست کاربران برسانید ولی از طریق خود سایت میتوانید با استفاده از ارسال پیامک، اسلایدر صفحه اصلی، نوتیفیکیشن و ... کد را به دست کاربر برسانید.

 

14- فیلتر محصولات:

در صفحه لیست محصولات و یا آرشیو محصولات از فیلتر های مرتبط با هر دسته بندی ای استفاده کنید تا به کاربر کمک کنید تا به راحتی بتواند محصولات مورد نظرش را پیدا کند

 

15- اپلیکیشن موبایل:

داشتن اپلیکیشن موبایل باعث میشود تا همیشه در یاد  کاربرتان باقی بمانید. در کنار سایر اپلیکیش های کاربر، اپ شما نیز نصب شده است و این باعث میشود برند شما برای کاربر یادآوری شود. همچنین کاربر بدون نیاز به واسطه (مرورگر، پیام رسان) میتواند به فروشگاه شما مراجعه کند که باعث دستیابی سریع تر به صفحه شما خواهد شد.

* برای مشاهده نمونه های انجام شده توسط راهکار پویا، فیلتر را بر روی اپلیکیشن قرار دهید

 

16- هدیه ثبت نام:

تشویقی را میتوانید در ازای ثبت نام کردن کاربر در سایت در نظر بگیرید تا در صورت ثبت نام به صورت اتوماتیک، نحوه قیمت گذرای تغییر کند و یا تخفیفاتی در سایت اعمال شود و یا کاربر در پروفایل خود کد تخفیفی را مشاهده کند.

* نمونه انجام شده توسط راهکار پویا در پروژه فیکو شاپ

 

17- باشگاه وفاداری:

در طراحی فروشگاه، بخشی را برای جذب و نگهداری مشتریان از طریق تخفیفات و پیشنهادات برای کاربر طراحی کنید. با استفاده از باشگاه وفاداری و تعیین سقف های خرید میتوانید کاربران را ترقیب به خرید کنید تا از مزایای بیشتر در سایت بهره بگیرند.

 

18- بنر ها:

از بنر های صفحه اصلی متوان برای لینک سازی، معرفی محصولات، اطلاع رسانی و اعلانات استفاده کرد.

 

19- اطلاعات فروشگاه حضوری:

در صورت داشتن فروشگاه فیزیکی حتما آدرس و مشخصات آن را ذکر کنید تا اعتماد مشتری را بیشتر جلب کنیدو همچنین متوانید امکاناتی همچون فروش حضوری و یا تحویل در محل فروشگاه را داشته باشید که پس از خرید از سایت به فروشگاه برای گرفتن اجناس مراجعه کنند.

نتیجه:

ساخت یک فروشگاه اینترنتی شاید کمی دشوار به نظر بیآید اما با توجه به تجربه هایی که بدست خواهد آمد و تمام مزایایی که در ابتدای متن به آن ها اشاره شد، بهتر است در اینترنت فعال باشید. چه از طریق وبسایت، شبکه های اجتماعی و ...

همچنین باید سرعت رشد تکنولوژی را هم در نظر داشت تا بخاطر بروز ماندن خودمان و کسب و کارمان تلاش کنیم

 

مقالات مرتبط