روش بازاریابی B2C یا مصرفی چیست؟ چه نکات، روش و استراتژی هایی دارد؟

روش بازاریابی B2C یا مصرفی چیست؟ چه نکات، روش و استراتژی هایی دارد؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه
2,154 بازدید

راهنمای مطالعه:

 

یک کارخانه تولیدی و شرکت در کل هر کسب و کاری روش های زیادی برای عرضه محصولاتش داره. میتونه محصولش رو به دست عمده فروش بده، عمده فروش اجناس رو به دست خرده فروش بده و در نهایت از خرده فروش برسه دست مصرف کننده نهایی که این میشه روش B2B.

راه دیگه ای که هست اینه که کارخونه و تولیدکننده جنس رو مستقیم برسونه دست مصرف کننده که این روش رو به اسم B2C میشناسیم.

در مقاله بازاریابی B2B کامل درباره این روش حرف زدیم. در این مقاله قصد داریم روش B2C رو بررسی کنیم.

بازاریابی B2C یا بازاریابی مصرفی چیست؟

اگر بخوایم درباره اولین کسی که در این زمینه فعالیت کرد صحبت کنیم باید اقای مایکل آلدریچ رو اسم ببریم که ایشون در سال 1979 بود که از تلویزیون به عنوان رسانه اصلی برای ارتباط با مشتریان استفاده کرد. حالا دقیقا این روش چیه ؟

روش B2C (business-to-consumer ) یا بازاریابی مصرفی به طور ساده و خلاصه یعنی تولید کننده محصولش رو مسقیم به دست مصرف کننده نهایی برسونه.

شاید با خودتون بگید خب این که خیلی روش راحتیه و تولیدکننده خیلی راحتر میتونه جنسش رو به مصرف کننده بده ولی باید توجه کنید که با حجم معاملاتی که امروزه انجام میشه و رقابتی که بین شرکت ها و برندها وجود داره، اثبات برند خودتون به مشتری و جلب اعتماد مخاطب هدف کار سختی شده.

گفتیم کار بخاطر وجود رقبا یکم سخت شده، خوبه به این نکته هم اشاره کنیم که به کمک عصر ارتباطات و تکنولوژی فاصله تولیدکننده و مصرف کننده خیلی کم شده، جوری که خیلی از ما شاید تو طول روز کالایی نیاز داشتیم یه سری به اینترنت زدیم و با چندتا سرچ ساده کالا رو سفارش دادیم و در خونمون تحویل گرفتیم.

در قدیم فروش B2C مثل تبلیغ در تلویزیون، خرید بلیط سینما، رستوران ها و مراکز خرید بود ولی امروزه به کمک فضایی که اینترنت برای ما به وجود اورده، یک مسیر جدید در قالب تجارت الکترونیک (e-commerce) برای کسب و کارها ایجاد شده که میتونن در اون اجناس و کالاهاشون رو به فروش برسونن. یکی از ساده ترین در دسترس ترین ابزار سایت ها و اپلیکشن ها است (به این نکته توجه کنید منظور از فروش فقط فروش اجناس و کالا نیست. میتونه فروش خدماتی مثل دوره های آنلاین یا فروش نزم افزارها و .. هم باشه).

5 مدل کسب و کار آنلاین روش B2C

بسته به کسب و کار، مخاطب هدف و موقعیت مالی که دارید میتونید از یکی روش های زیر استفاده کنید:

  • فروشندگاه مستقیم که از طریق سایت های فروشگاه آنلاین و اپلیکیشن ها کار فروش خود را انجام میدهند مثل سایت obbo.
  • واسطه های آنلاین که خودشون مالک محصول و خدماتی نیستند و فقط خریدار و فروشنده را کنار هم قرار میدهند مثل سایت دیجیکالا.
  • روش مبتنی بر تبلیغ. به این معنی که یک سایت برای جلب بازدیدکننده محتوایی رایگان در سایت خود قرار میدهد و از طرفی قسمتی از ترافیک وب برای تبلیغات استفاده می شود که کالاها و خدماتی رو به فروش میرسونه دقیقا مثل سایت هایی که در سرچ های روزمرمون میبینیم.
  • شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، لینکدین، اینستا و ... که به بازاریابان و تبلیغ کنندگان کمک می کنه که محصولاتشون رو مستقیماً به مصرف کننده معرفی کنن.
  • روش مبتنی بر هزینه مثل سایت Netflix که مصرف کننده باید هزینه ای پرداخت کنه تا به محتوای سایت دسترسی پیدا کنه.

بسته به هر مدلی که برای کارتون انتخاب میکنید در روش B2C یک سری هدف مشترک وجود داره:

  • افزایش اگاهی از برند
  • افزایش تعامل
  • فروش بیشتر
  • حفظ مشتری

قبل از اینکه بخوایم درباره استراتژی های فروش B2C حرف بزنیم بهتره به یه سری نکات توجه کنید:

-اگر شما در کسب و کارتون موفق شدین و تونستید به مخاطب هدف محصول و خدمات ارائه کنید حتما دقت کنید که برای حفظ مشتری تلاش کنید. تو هر کسب و کاری مشتری ها سرمایه اون کار هستند.

-اگر به اطرافتون دقت کنید میبینید که افراد بیشتر وقت خودشون رو در موبایل هاشون هستند و اکثر کارهای روزمره شون رو با گوشی هاشون انجام میدن. پس حواستون به اپلیکیشن های موبایل باشه.

-از تخفیف و پیشنهاد رایگان غافل نشید. پیشنهاد رایگان به مراتب برای کاربر جذابتره. کاربر وقتی به جای هزینه کم (تخفیف)در خرید خودش، یه کالا رایگان دریافت می کنند حس بهتری داره.

-از امکانات هوش مصنوعی در کار خود استفاده کنید. یکی از ساده ترین مثال هایی که دیدیم پیشنهادات دیجیکالا بوده که اگر جنسی رو سرچ کرده باشیم، تا مدتی تخفیف ها و پرفروش ترین های اون کالا رو به ما نشون میده. این روش خیلی هدفمندتر اجناس رو به مشتری ها نشون میده.

استراتژی های روش B2C :

  • نحوه تفکر مصرف کننده و مخاطب خود را درک کنید. خیلی ساده بخوایم بگیم در همه مراحل کار خودتون رو جای مشتری بزارید و نیازهاشو دقیق بررسی کنید.

مهمترین عنصر رویکرد بازاریابی B2C شناخت مشتری شما است.تا زمانی که دغدغه ها و سلیقه مشتری خود را درک نکنید مهم نیست از چه تکنیک هایی استفاده میکنید.

William Harris • e-Commerce Consultant

Alternate Text
  • محتوای با ارزش تولید کنید. از هر پلت فرمی که برای کارتون استفاده میکنید، به محتوا اهمیت بدین. هم از نظر معنایی و مفهوم، هم از نظر شکل و ظاهر. این محتواس که میتونه کیفت محصولتون رو نشون بده. به این نکته توجه کنید مخاطب به دنبال یه تبلیغ خشک و خالی نیست و با محتوایی که تولید می کنید شمارو دنبال میکنه.

بزرگترین چالش برای بازاریابان B2C دستیابی و جذب مشتریان آنها در عصر دیجیتال است. مصرف کنندگان به دنبال محتوا هستند نه به دنبال  تبلیغات و وقفه.

Michael Brenner | CEO, Marketing Insider Group

Alternate Text
  • حتما یک پایگاه داده از مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید تا بتوانید آنها را از هر کمپین، تخفیف ،محصول جدید و ... خبردار کنید. یکی از راهکارها قسمت عضویت سایت شما است که ایمیل یا شماره تماس کاربر را دریافت میکنید.

تا اینجا ما تو سایتمون درباره روش  B2B و B2C صحبت کردیم و بررسیشون کردیم در این قسمت میخوایم تفاوت این دو روش رو بگیم:

تفاوت روش B2B و B2C (تفاوت بازاریابی صنعتی و مصرفی)

  • در روش B2B مخاطب هدف شما شرکت ها و سازمان ها است ولی در روش B2C مخاطب هدف مصرف کننده نهایی ست.
  • در بازاریابی صنعتی شما با گروهی از مدیران و حسابداران شرکت ها معامله میکنید ولی در بازاریابی مصرفی شما به افراد اجناس و خدمات خود را میفروشید.
  • در بازاریابی B2B شما باید افراد را قانع کنید که خرید از مجموعه شما سود بیشتری نسبت به دیگر رقبا دارد و افراد منطقی خرید میکنند ولی در B2C افراد از روی احساس و  چیزی که اون لحظه میخوان خرید میکنن و شاید اصلا نیازی به اون کالا نداشته باشن.
  •  فروش B2B زمانبر است. شما باید اعتماد یک شرکت را جلب کنید ولی در فروش B2C نیازی به برقراری ارتباط طولانی نیست.
  • حجم معاملات در فروش صنعتی بالا است شاید در یک خرید چند میلیارد پول جابه جا بشه ولی در فروش مصرفی شاید در خریدی مثل خرید ماشین، چند میلیارد معامله بشه ولی در موارد دیگه پولی که جابه جا میشه به مراتب کمتر از B2C است.

تا اینجا روش B2C رو بررسی کردیم و نکات لازم رو گفتیم. حالا شاید براتون سوال پیش بیاد: من که فروشم به مصرف کننده نهاییه و میخوام کسب وکارم بهتر کنم و فروش بیشتری داشته باشم، چیکار باید بکنم؟

تو مقاله اشاره کردیم که یکی از روش های فروش B2B استفاده از سایت فروشگاهی B2B و اپلیکیشن که جزییات هر روش رو میتونید در مقاله های طراحی و ساخت فروشگاه های اینترنتی و  طراحی اپلیکیشن بخونید.

یکی از فعالیت های شرکت راهکارپویا طراحی سایت و اپلیکیشن فروشگاهی است که برای مشاوره در زمینه سفارش سایت و برآورد هزینه می­توانید با ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط