طراحی فروشگاه لباس
ما در این مقاله سعی داریم به صورت کامل، طراحی فروشگاه در حوزه پوشاک را بررسی کنیم تا تصمیم گیری در رابطه با ساختن یک فروشگاه اینترنتی، برای افراد فعال در حوزه لباس و پوشاک آسان تر شود.
من کسب و کارمو شروع کردم، حالا برای تامین کالا از کجا میتونم عمده فروش پیدا کنم تا جنس رو ارزونتر بخرم و سریعتر به دستم برسه؟
یک شرکت تولیدکننده یا واردکننده کجا محصولات خودش رو نمایش بده تا علاوه بر حذف واسطه، بیشترین بازخورد رو داشته باشه و خرده فروش های بیشتری محصولاتش رو ببینن؟
هر شرکت با توجه به روش کاریش 4 روش بازایابی داره : B2B-B2C-C2C-C2B
هدف ما در این مقاله روش بازاریابی صنعتی یا B2B است.
برای درک ساده تر موضوع با یک مثال شروع میکنیم:
کارخانه های ماشین سازی برای ساخت ماشین ها نیاز به قطعات دارند. حالا کارخانه های تولید قطعات خودرو را در نظر بگیرید. این کارخانه ها نیاز به یک سری مواداولیه دارن و این مواداولیه را از معادن و تولیدکنندگان دیگه تهیه میکنن.
پس کارخانه ماشین سازی برای ساخت ماشین ،نیاز به محصولات کارخانه های تولید قطعات داره.
یعنی یک کسب وکار برای ارائه خدمات و محصولات به یک سری مواد اولیه نیاز داره و به کمک آن، مواداولیه و خدماتی رو تولید میکنه که ممکنه مواد اولیه و خدمات مورد نیاز شرکت یا کسب وکار دیگری باشه (یه چیزی مثل مبادله کالا به کالا خودمون).
پس در این روش ما یک چرخه خریدوفروش محصول بین کسب وکار و شرکتها داریم که باعث ایجاد چرخه بازاریابی صنعتی یا B2B(Business to Business) یا روش بنگاه به بنگاه میشه.
به این روش بازاریابی صنعتی میگیم چون مشتری و فروشنده هر دو کسب وکار خودشون رو دارن.
برای نتیجه گرفتن در این روش و تبدیل مشتری بالقوه به خریدار باید سعی کنیم یک سری نکات را رعایت کنیم:
حجم خرید بالا : در روش بازاریابی صنعتی حجم خرید بالاست، مثلا کارخانه تولید دوچرخه به هزاران تایر دوچرخه نیاز داره.
رابطه نزدیک بین خریدار و فروشنده : در روش B2Bارتباط بین افراد خیلی نزدیکتر از روش های دیگه است چون دو طرف قرارداد باید شناخت کافی از هم پیدا کنن و مورد اعتماد هم باشن.
خرید منطقی و هدفمند : خریدار در بازاریابی B2B نسبت به خریدار معمولی منطقی تر خرید میکنه. یک خرید معمولی به دانش زیادی احتیاج نداره و مصرف کننده معمولی بر حسب چیزی که میخواد خرید میکنه نه چیزی که واقعا بهش نیاز داره. اما در بازاریابی B2B افراد باید با دقت خرید کنند چون حجم پولی که جابه جا میشه خیلی بیشتر از یک خرید معمولیه و میتونه بر عملکرد یک مجموعه تاثیر گذار باشه.
تاثیرگذاران متعدد : در تصمیم گیری خرید بازاریابی بنگاه به بنگاه افراد بیشتری تاثیرگذار هستن، مثلا در یک خرید بخشهای مختلفی مثل :بخش بازاریابی، بخش مالی و ... نظرات خودشون رو بیان میکنند و در تصمیم گیری نهایی نقش دارند.
تعداد مشتریها : معمولا تعداد مشتری و مخاطب هدف بازاریابی صنعتی کمتر از گروه های دیگه است مثل یک کارخانه تولید لبنی که با وجود درخواست زیاد در بازار ولی تعداد فروشگاها برای ارائه محصول محدوده.
فروش زمانبرتر : معمولا روند فروش در روش بازاریابی B2B کندتره مثلا برای خرید یک محصول یک تیم از سازمان باید به نتیجه برسه که ممکنه زمان زیادی طول بکشه تا تصمیم نهایی گرفته بشه.
یکی از در دسترس ترین ابزار در دنیای امروزی اینترنت و فضای دیجیتاله و با ظرفیت بالایی که داره میتونه کار هر کسب وکاری را راحتر و سریعتر کنه. از این امکانات میتونیم در فضای فروش B2B هم استفاده کنیم. شاید براتون سوال پیش بیاد که چجوری؟
بزارید بیشتر توضیح بدیم...
با این همه مشکلی که روشهای قدیمی داره، فک میکنم بهتر باشه به فکر راه دیگه ای برای عرضه و فروش محصولاتمون باشیم.
چونکه:
پس با نکات و مزیت هایی که گفتیم شاید بد نباشه تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات به فکر راهاندازی فروشگاه B2B خودشون باشن. با پیشرفت سریع و همه گیری که تکنولوژی و فضای اینترنتی در پیش گرفته اگر کسب و کاری از این محیط استفاده نکنه خیلی سخت میتونه تو این فضا به فعالیت خودش ادامه بده.
درباره روش بازاریابی B2B صحبت کردیم. چی هستش و چه نکاتی داره، مزایا و معایب اون رو گفتیم.
در اخرم این نکته رو گفتیم که چجوری میتونیم به کمک تکنولوژی و روش های جدید، مشکلات روش های سنتی در بازاریابی B2B رو حل کنیم و مزیت روشهای جدید رو نام بردیم.
یکی از فعالیتهای شرکت راهکارپویا ایجاد سایتهای فروشگاهی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان محصول است که تا به امروز پروژه های موفقی هم در این زمینه انجام داده که میتونید جزئیات بیشتر رو در فروشگاه اختصاصی مشاهده کنید.