10 راهکار موثر برای توانمند سازی بازاریابی با CRM اجتماعی

10 راهکار موثر برای توانمند سازی بازاریابی با CRM اجتماعی

مدت زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه
1,581 بازدید

امروزه نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) در بسیاری ازشرکت ها مورد استفاده قرار میگیرد. در این مرحله، اکثر شرکت ها از یک نوع CRM برای مدیریت ارتباطات مشتریان خود، پیگیری فروش و غیره استفاده می کنند. با این حال، عنصر جدید در قلمرو CRM بوجود آمده است: CRM اجتماعی. در زیر ما به برخی از راهکارها برای استفاده از CRM اجتماعی برای بهبود بخشیدن به فعالیت های های بازاریابی خود می پردازیم. اما ابتدا، ما برخی از اصول را پوشش خواهیم داد.

CRM اجتماعی چیست؟

CRM سنتی به شما اجازه می دهد تا تعدادی زیادی از مشتریان و اطلاعات آنها را ذخیره کنید، سپس از آن برای اطلاعات برای جذب آنها به خرید استفاده نمایید. CRM اجتماعی بیشتر در مورد هدف قرار دادن مشتریان بالقوه در رسانه های اجتماعی، به اشتراک گذاری محتوا و دیگر اخبار مهم است و درگیر شدن با آنها از طریق مکالمات مستقیم در شبکه های اجتماعی که بیشترین مخاطب را دارند. این اجازه می دهد تا تعاملات شخصی  بیشتری در شبکه های اجتماعیی مناسب با مشتری ایجاد نمایید که می تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند.

راهکارهای موثر CRM اجتماعی

1. نرم افزار CRM مناسب را انتخاب کنید

 <a  target='_blank' href='/ProductDetail/4/%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86' class='text-decoration-none text-rp-red'>نرم افزار CRM</a> مناسب

همانطور که از نام آن پیداست، CRM اجتماعی معمولا نیاز به داشتن یک راه حل CRM جامع دارد. برخی از نرم افزارهای CRM هیچ نوع از قابلیت های CRM اجتماعی را ارائه نمی دهند. در اینجا چند ویژگی اصلی وجود دارد که هر نرم افزار CRM باید این قابلیت ها را داشته باشد:

  • یکپارچگی با شبکه های مجازی محبوب
  • قابلیت دریافت بازخورد ها و نظارت بر شبکه های اجتماعی
  • امکان ردیابی تعاملات
  • توانایی ارسال پست به رسانه های اجتماعی از طریق نرم افزار CRM

 

2. یک مدیراختصاصی برای شبکه های اجتماعی داشته باشید.

مهم است که شما یک فرد داشته باشید که نظارت بر رسانه های اجتماعی شما را داشته باشد. آنها می توانند دستیار نیز داشته باشند و دیگران در شرکت بتوانند با آنها همکاری نمایند. اما این بسیار مهم است که یک نفر مالک این عملیات باشد و این تلاش را انجام می دهد.

هنگامی که چندین امکان ارسال پست به شبکه های اجتماعی شرکت شما را دارند، این موضوع می تواند باعث ارسال پیام های متناقض شود. همچنین ممکن است دو نفر مختلف همزمان پیام های یکسان ارسال کنند. این حالت زمانی که چندین نفر در حال ارسال پست هستند از کنترل خارج می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما یک مدیر شبکه های های اجتماعی دارید و هر پست از طریق آن شخص کنترل می شود.

3. تیم پشتیبانی مشتریان را هماهنگ نمایید.

برخی از مردم ممکن است محصول شما را دوست نداشته باشند و در مورد محصول یا خدمات شما شکایاتی داشته باشند. این موضوع تقصیر شما نیست ولی ممکن است اتفاق بیافتد. به همین دلیل، مهم است که تیم پشتیبانی مشتری شما در نرم افزار CRM شما درگیر باشد.

هنگامی که یک نظر منفی ارسال می شود، به تیم پشتیبانی مشتریان هشدار داده می شود و آنها می توانند سریعا به مسئله رسیدگی کنند. نظرات منفی و احساسات مشتریان مانند آتش سوزی پخش می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که حمایت لازم به خاموش کردن این آتش را قبل از گسترش آن انجام داده اید.

4. بر کامنتها نظارت داشته و  در اسرع وقت پاسخگو باشید.

هنگامی که کسی نام برند شما را در شبکه های اجتماعی ذکر می کند، بسیار مهم است که در اسرع وقت پاسخ دهید. طبق آمار، 41 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی در ایالات متحده تا 24 ساعت منتظر دریافت پاسخ به پست های خود هستند.

 

بی اهمیتی به یک کامنت و یا سوال بدون پاسخ برای مدت زمان طولانی به اعتبار نام تجاری و برند شما آسیب می رساند و منجر به ایجاد مشتریان ناراضی می شود. با توجه به تحقیقات Forrester، 71 درصد از مصرف کنندگان می گویند که ارزش قائل شدن برای زمان آنها مهم ترین چیزی است که می تواند باعث ایجاد تجربه مثبت مشتری شود. بنابراین سعی کنید در پاسخگویی به مشتریان خود پیشتاز باشید.

5. در گروه ها و کانالهای مربوطه عضو شوید.

CRM اجتماعی

در بسیاری از شبکه های اجتماعی امکان عضویت در کانال ها و گروها باز و بسته وجود دارد. به خصوص برای Facebook و LinkedIn . در این گروه ها مردم در مورد یک موضوع خاص، مانند فروش و بازاریابی، مالی، یا هر صنعت یا موضوع دیگر  بحث میکنند و افراد با هم تبادل نظر و تجربه میکنند.

گروههایی را پیدا کنید که در مورد محصول یا سرویس شما متمرکز است و بحث می کنند. به آنها ملحق شوید و در گفتگوها حضور داشته باشید. کورکورانه نام تجاری خود را تبلیغ نکنید. در عوض، توصیه های مفید ارائه دهید و حضور خود را در گروه اعلام کنید. اعضای دیگر گروه شما را به عنوان یک مقام مسئول در فضای مجازی میبینند. با گذشت زمان، همانطور که شهرت خود را توسعه می دهید، می توانید از نام تجاری خود در این گروه ها استفاده کنید و اعتماد آنها را جلب نمایید.

6. از مدیران خود کمک بخواهید.

در هر زمان که امکان دارد از مدیران خود بخواهید که به یک کامنت و یا شکایت پاسخ دهند. این کار نشان می دهد که به مخاطبان خود ارزش میدهید و وفاداری بیشتری به برند ایجاد می کنید. اگر مدیرعامل یک شرکت به کامنت شما پاسخ دهد، آیا احساس خاص بودن به شما دست نمی دهد؟

7. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما راههای دسترسی به شما را میدانند.

CRM اجتماعی

اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما را می شناسند و می دانند که چگونه می توانند به شما دست پیدا کنند. هدف اصلی بازاریابی CRM اجتماعی (social CRM marketing) یافتن چشم اندازهای جدید و تبدیل آنها به مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی است. ضروری است که مشتری که در شبکه های اجتماعی با شما فعالیت و تعامل داشته، بداند که چگونه با شرکت ارتباط برقرار نماید. اگر می خواهند بیشتر در مورد محصول شما یاد بگیرند، باید بدانند که چگونه به شما دسترسی پیدا کنند.

از پروفایل خود برای اشتراک گذاری راههای مختلف تماس که می توانند به شما دسترسی پیدا کنند استفاده کنید و اطلاعات تماس با شبکه فروش، پشتیبانی مشتری، و غیره را ارائه دهید.

8. افراد اثر گذار (influencers) در شبکه های اجتماعی را بیابید و با آنها همکاری نمایید.

نرم افزار CRM

در نرم افزار های CRM معمولا امکان رهگیری و نظارت بر کامنت ها و منشن ها در شبکه های اجتماعی وجود دارد. شما با هشیار باشید و زمانیکه نام برند شما توسط یکی از اینفلوئنسرها بیان شد و نظری در مورد محصول و یا خدمات شد اعلام کرد، با آن فرد ارتباط برقرار کنید.

اگر موفق شدید، می توانید با آنها همکاری کنید و برند خود را به فالورهای آن اینفلوئنسر نیز معرفی نمایید و تا حد امکان برند خود را گسترش دهید.

9. مشتریان خود را دنبال کنید و پست های آنها را به اشتراک بگذارید

مشتریان خود را در شبکه های های اجتماعی پیدا کنید و آنها را دنبال کنید. هنگامی که آنها چیزی مفید ارسال می کنند، آن را به اشتراک بگذارید. در پست های آنها کامنت بدهید و هرگاه امکان پذیر است بازخورد مثبت به آنها بدهید. آنها متوجه رفتار شما خواهند شد و باعث ایجاد وفاداری به برند میشود و با اینکار به مشتریان خود احساس ارزش می دهید.

10. اندازه گیری

برای رسیدن به موفقیت، یکی از راهکار های اصلی اندازه گیری و بررسی نتایج عملکرد شما درCRM اجتماعی است. بررسی نتایج به شما کمک می کند تا درک کنید کدامیک از رفتارها و فعالیت های شما نتیجه بهتری داشته و کدامیک موفق نبوده و چگونه می تواند بهبود پیدا کند.

برخی از معیارهای معمول برای پیگیری در شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • فالورهای جدید
  • مجموع فالورها
  • سطح مشارکت
  • ترافیک عمومی
  • پستهای به اشتراکگذاشته شده
  • منشن شدن برند شما
  • تعداد مشتریهایی که از شبکه های اجتماعی آمده اند

حتما به صورت هفتگی و ماهانه اندازه گیری کنید و پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنید. این امر بینش ارزشمندی را ارائه می دهد که در تحول استراتژی CRM اجتماعی شما مفید خواهد بود.

نتیجه

CRM اجتماعی هر روز محبوبیت بیشتری به دست می آورد. در سراسر جهان، 2.34 میلیارد نفر در رسانه های اجتماعی حضور دارند و 76 درصد از کاربران فیس بوک (بزرگترین شبکه) هر روز وارد سیستم می شوند. در رسانه های اجتماعی شما با مشتریان خودارتباط برقرار کرده و با آنها تعامل می کنید. امروز زمان شروع راه اندازی استراتژی CRM اجتماعی شماست.

 

مقالات مرتبط