طراحی اپلیکیشن موبایل بهتر است یا طراحی سایت موبایل؟

طراحی اپلیکیشن موبایل بهتر است یا طراحی سایت موبایل؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
1,272 بازدید

مقایسه طراحی سایت موبایل در مقابل طراحی اپلیکیشن موبایل می تواند یک بحث گرم باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت های آنها را بررسی نماییم.

بسیاری از مردم عقیده دارند که شما نیازی به یک اپلیکیشن موبایل ندارید، شما فقط به یک وب سایت نیاز دارید که در گوشی های موبایل به خوبی دیده شود. برخی دیگر می گویند که اپلیکیشن های موبایل دارای مزایایی هستند که یک وب سایت نمی تواند ارائه دهد. ادعای کدام گروه درستر است؟

هر کسب و کاری به طراحی سایت ریسپانسیو نیاز دارد که در موبایل هم بدرستی لود شود. مردم می خواهند وب سایت شما را در دستگاه های همراه خود مشاهده کنند. واضح است که شما به یک وبسایت ریسپانسیو نیاز دارید، اما آیا شما به یک اپلیکیشن تلفن همراه نیز نیاز دارید؟ آیا اپلیکیشن موبایل بهتر از وب سایت موبایل شماست؟

بیایید نگاهی به اینکه آیا طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار شما بهتر است یا یک طراحی سایت موبایل؟

مزایا و معایب طراحی سایت موبایل

یک وب سایت موبایل معمولا یک وب سایت جداگانه نیست، طراحی ریسپانسیو است که باعث میشود که سایت شما در تمام اندازه های صفحه نمایش بدرستی کار کند. بازدیدکنندگان موبایل باید قادر به دسترسی بیشتر به محتوای شما در وب سایت شما باشند، اما به شیوه ای که برای صفحه های کوچکتر نیز بهینه شده باشد.

ما معتقدیم که همه باید یک وب سایت موبایل داشته باشند، بنابراین این مزایا / معایب واقعا فقط برای مقایسه با یک اپلیکیشن موبایل است.

مزایای طراحی سایت موبایل

  • ارزان - معمولا در قیمت طراحی وب سایت شما شامل می شود.
  • سازگار با تمام دستگاه ها - شما نیاز به یک سایت جداگانه برای IOS یا اندروید ندارید.
  • راه اندازی آسان – بدون نیاز به استفاده از فروشگاه های اپلیکیشن، شما فقط نیاز به یک دامنه و هاست دارید.

معایب طراحی سایت موبایل

  • عدم امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • عدم دسترسی آفلاین
  • عدم حضور در فروشگاه های اپلیکیشن
  • طراحی ضعیف می تواند مشکلاتی مانند موارد زیر را به وجود آورد:
  • عملکرد ضعیف
  • طراحی مبهم
  • دسترسی سخت

طراحی سایت های موبایل که به خوبی طراحی شده باشد می تواند یک دارایی بزرگ تجاری باشد. از آنجا که تقریبا یک سوم از ترافیک اینترنت مربوط به موبایل است، واضح است که شما به آن نیاز دارید.

راه اندازی سایت های موبایل ارزان است و در همه دستگاه های موجود است و به آسانی نگهداری و به روز رسانی میشود.

نقاط ظعف وبسایتهای موبایل

وب سایت های بیشماری وجود دارند که برای موبایل بهینه نشده اند و باعث خروج کاربر از سایت میشوند. اغلب این سایت موبایل ی ضعیف مملو از آگهی ها، پنجره ها و محتویاتی هستند که کاربر نیازی به دیدن آنها در موبایل ندارد.

وب سایت های موبایلی هم وجود دارند که بیش از حد بهینه سازی شده اند و تلاش کرده اند تا احساس استفاده از یک اپلیکیشن بومی را برای کاربر به وجو بیاورند. این کار معمولا باعث می شود همه چیز بدتر شود. حتی شرکت های بزرگی هم وجود دارند که این اشتباهات را مرتکب میشوند. در تصویر زیر و در سمت چپ یک سایت را میبینید که در آن بخش های اضافی زیادی گنجانده شده که باعث میشوند خواندن مطالب آن سخت باشد.

در تصویر راست که بدتر از مورد قبلی است یک سایت غیر ریسپانسیو دیده میشود که تمام متن در موبایل قابل خواندن نیست و بدتر اینکه یک پنجره پاپ آپ نیز به کاربر نشان داده میشود!

طراحی سایت موبایل

طراحی سایت موبایل که به خوبی انجام شده باشد می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند، اما هنوز نمی تواند کارهایی را که یک اپلیکیشن موبایل می تواند انجام دهد، ارائه دهد. در تصویر زیر یک اپلیکیشن موبایل را مشاهده خواهید کرد، که در آن محتوا می تواند در 90 درصد از صفحه نمایش دیده شود و این موضوع باعث می شود که کاربر تجربه بسیار خوبی داشته باشید.

طراحی اپلیکیشن

بیایید به مزایا و معایب یک اپلیکیشن موبایل نگاهی بیندازیم.

مزایا و معایب طراحی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن های موبایل می توانند کارهایی را انجام دهند که وب سایت های نمی توانند، مانند ارسال پوش نوتیفیکیشن  و دسترسی آفلاین. اما اپلیکیشن های موبایل نیز دارای نکات منفی هستند. طراحی اپلیکیشن موبایل برای بعضی افراد ضروری نیست، مثلا اگر شما یک وبلاگ نویسی هستید که به ندرت مطالب جدید منتشر مینماید، احتمالا به طراحی اپلیکیشن نیاز ندارید. با این حال، بسیاری از شرکت ها می توانند از آن سود ببرند، بیایید به جوانب مثبت و منفی طراحی اپلیکیشن نگاه کنیم.

مزایای طراحی اپلیکیشن

  • پوش نوتیفیکیشن  - امکان ارسال پیام های متنی به مشترکان خود
  • دسترسی آفلاین - خواندن مقالات، گوش دادن به پادکست ها، و یا فهرست کاتولوگ محصولات در حالت آفلاین
  • عملکرد عالی – طراحی اپلیکیشن حرفه ای می تواند سریعتر از یک وب سایت باشد
  • ابهام کمتر- این موضوع بستگی به کیفیت طراحی سایت دارد، اما اپلیکیشن ها وضوح بیشتری دارند
  • قابل دانلود در فروشگاه اپلیکیشن ها- شما همچنین یک آیکون بر روی موبایل خود نیز خواهید داشت

معایب طراحی اپلیکیشن

هزینه اضافی – معمولا طراحی اپلیکیشن از طراحی سایت گرانتر است.

راه اندازی اضافی - شما باید اپلیکیشن خود را راه اندازی کرده و به فروشگاه اپلیکیشن ها ارسال کنید

اپلیکیشن موبایل می توانند مخاطبان خود را سریعتر به مطالب مورد نظر برساند و آنها را بهتر درگیر کند. ارسال پوش نوتیفیکیشن در زمان انتشار مقالات جدید یا فروش محصولات یک مزیت بزرگ است.

کدامیک برنده است؟

برنده بستگی به کسب و کار شما دارد. برای وبلاگنویس کم کار طراحی سایت موبایل برنده می شود. برای یک شرکت مانند Instagram، طراحی اپلیکیشن موبایل برنده می شود.

برای بسیاری از کسب و کارها، برنده ترکیبی از هر دو است. یک استراتژی موبایل دوجانبه میتواند هر دو سایت  موبایل و یک اپلیکیشن موبایل را برای حداکثر توزیع محتوای شما استفاده کند.

یک مثال می تواند یک فروشگاه آنلاین باشد. چرا اجازه ندهید که بازدیدکنندگان از طریق وبسایت شما و هم از اپلیکیشن شما خرید نمایند؟ رستورانها می توانند منوهای متنوع و سفارش آنلاین ارائه دهند. مجلات می توانند هنگام ارسال مقالات جدید، پوش نوتیفیکیشن ارسال کنند.

به جای انتخاب یکی، هر دو استراتژی موبایلی را در نظر بگیرید.

مقالات مرتبط