چگونه یک برنامه وفاداری مشتریان برای کسب و کار کوچک خود شروع کنیم؟

چگونه یک برنامه وفاداری مشتریان برای کسب و کار کوچک خود شروع کنیم؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
1,950 بازدید

صاحبان کسب و کار کوچک در حال جستو جوی راه های جدید برای جذب و حفظ مشتریان هستند. برای تشویق وفاداری مشتریان، برخی از شرکت ها برنامه هایی برای اهدای پاداش به مشتریانی که خرید های مکرر انجام می دهند، ایجاد می کنند.
از آنجا که جذب مشتریان جدید حداقل پنج برابر گران تر از حفظ آن است، برنامه های وفاداری مشتری برای کسب و کارهای کوچک می تواند منجر به افزایش سود شود. در ادامه نحوه شروع یک برنامه وفاداری برای کسب و کار کوچک شما را توضیح میدهیم.

برنامه وفاداری مشتری چیست؟

برنامه وفاداری مشتریان هنگامی که آنها از یک کسب و کار خریداری می کنند، پاداش می دهد. مشتریان می توانند به انتخاب خود در آن شرکت کنند. هرچه بیشتر مشتری ها از شرکت خرید می کنند، پاداش بیشتری هم دریافت می نمایند. به عنوان مثال، یک عضو وفادار می تواند یک آیتم رایگان برای هر 1 میلیون تومان خرید دریافت نماید.
انگیزه های مختلفی وجود دارد که می توانید به مشتریان شرکت کننده ارائه دهید. شما می توانید به مشتریان محصولات یا خدمات رایگان، تخفیف، و یا دسترسی به محصولات اولیه پیشنهاد دهید.
برای مشارکت، اکثرا مشتریان میبایست اطلاعات تماس خود مانند آدرس ایمیل، نام و شماره تلفن. شما می توانید تصمیم بگیرید که چگونه برنامه وفاداری را تنظیم کنید. برخی از کسب و کارها کارتهای عضویت جهت استفاده در خرید های بعدی را به مشتریان توزیع می کنند.
بنابراین، چگونه یک برنامه پاداش ایجاد کنید؟

چگونه یک برنامه وفاداری را شروع کنید

ایجاد یک برنامه وفاداری می تواند منجر به فروش بیشتر، مشتریان مکرر و سود خالص بیشتری شود. هنگام تصمیم گیری برای ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری، فکر کنید که چه چیزی برای کسب و کار شما مفید است.
دو برنامه وفاداری یکسان نیستند. شما می خواهید برنامه وفاداری کسب و کار کوچک به نفع شرکت خود و همچنین حفظ مشتریان راضی  داشته باشید. حتی پس از ساخت یک برنامه وفاداری، کار شما تمام نمی شود. شما باید به اندازه گیری اثربخشی برنامه وفاداری ادامه دهید و تغییرات را در صورت نیاز انجام دهید.
برای ایجاد برنامه وفاداری خود، این نکات را در ذهن داشته باشید.

1. تعیین شرایط ثبت نام مشتریان وفادار

اول، شما باید در مورد شرایط ثبت نام و مشارکت مشتریان در برنامه وفاداری خود برنامه ریزی کنید. شاید تصمیم بگیرید که اطلاعات تماس آنها را در نقطه فروش به دست آورید. یا ممکن است از آنها بخواهید فرم را پر کنند.
درخواست اطلاعات تماس در نقطه فروش یک راه آسان برای ساخت لیست تماس شما است. اگر به مشتریان یک فرم ارائه دهید و از آنها بخواهید بعدا آن را برگردانند، ممکن است فراموش کنند.
بعد، یک راه برای شناسایی اعضا را انتخاب کنید. در اینجا برخی از گزینه های شما ممکن است در نظر بگیرید:
کارت پانچ
یک کارت عضویت قابل اسکن
یک برنامه تلفن همراه
ارائه کد مشتری  

2. پاداش های جذاب که مشتریان را جذب می کند، بیایید

شما می خواهید به مشتریان هدیه ای ارزشمند ارائه دهید که آنها را تشویق کند تا در آینده بازگردند. اما از طرفی هم نمیخواهید با این کار کسب و کارتان در معرض هزینه های زیاد قرار بگیرید.
باز هم، در اینجا برخی از پاداش هایی که میتوانید در نظر داشته باشید را مثال میزنیم:
کالا یا خدمات رایگان
تخفیف قیمت
دسترسی پیشرفته به محصولات

3. تصمیم گیری در مورد سیستم امتیاز دهی

یکی دیگر از بخش های مهم ایجاد یک برنامه وفاداری، تصمیم گیری در مورد چگونگی ساختار آن است. چند تا بازدید یا خرید یک مشتری باید داشته باشد تا برنده شود؟ آیا یک خرید برابر یک امتیاز است؟
شما باید در مورد یک سیستم امتیازدهی تصمیم بگیرید. در اینجا چند نمونه است:
1 خرید = 1 امتیاز و 10 امتیاز = پاداش
1 خرید = 100 امتیاز و 1000 امتیاز = پاداش
پاداش برای هر 1 میلیون تومان خرید
شما حتی می توانید سطوح مختلف وفاداری را ایجاد کنید. به عنوان مثال، برنز، نقره، طلا و پلاتین. هرچه بیشتر مشتریان خرید کنند، به سطح پلاتین نزدیکتر خواهند شد و می توانند امتیاز بیشتری به دست آورند.
شما ممکن است بخواهید از روشی ساده و آسان برای امتیاز دهی استفاده نمایید که در ذهن همه باقی بماند. این باعث می شود همه چیز برای شما و مشتریان شما آسان تر شود.

4. با مشتریان ارتباط برقرار کنید، اما زیاده روی نکنید.

هنگامی که اطلاعات مشتری را از طریق برنامه وفاداری خود به دست می آورید، از آن برای برقراری ارتباط استفاده کنید. اخبار جشنواره های فروش و تخفیفات و یا سایر اخبار مرتبط با کسب و کار خود  را ارسال کنید. اما، آنها را با اطلاعات بمباران نکنید.
مشتریان برای برنامه های وفاداری ثبت نام می کنند تا کالا یا تخفیف های رایگان در کسب و کار شما را دریافت کنند. برخی نیز دوست دارند در تماس با شما باشند تا آنها درباره فروش و رویدادهای آینده مطلع شوند. اما، اکثرا نمیخواهند روزانه چندین ایمیل از فروشگاه و کسب و کار شما باز کنند. 
سعی کنید کمتر از ارسال ایمیل های انبوه استفاده نمایید. به عنوان مثال، شما ممکن است یک ایمیل هفتگی ارسال کنید و مشتریان را در مورد موارد خاص برای هفته مطلع کنید. یا ممکن است ایمیل ها را فقط زمانی ارسال کنید که شرکت شما دارای یک فروش بزرگ باشد.

5. پیشنهاد ویژه

اعضای وفادار خود را  با دادن امتیازات اضافی در روزهای خاص شگفت زده نمایید. به طور مثال در اعیاد یا مناسبت های خاص 2 برابر امتیاز در ازای خرید به آنها هدیه دهید. جشنواره های فروش خود را در پروفایل های رسانه های اجتماعی، وب سایت و از طریق بازاریابی ایمیل منتشر نمایید. 
 

مقالات مرتبط