آیا شرکت و کسب و کار شما واقعا به یک اپ موبایل نیاز دارد؟

آیا شرکت و کسب و کار شما واقعا به یک اپ موبایل نیاز دارد؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
2,762 بازدید

بر اساس آمار سایت Brand Chat ،  درصد از کسب‌ و کارها امسال برای ساخت و انتشار لااقل یک اپ موبایل برنامه‌ریزی کرده‌اند. با این حال درست شبیه هر صنعت دیگری، چنین مسئولیتی به آن اندازه که به نظر می‌آید آسان نیست. شرکت های جدید و نوپا ممکن است با وعده‌ی نتیجه‌گرفتن سریع به همراه انفجار در جمعیت دنبال کنندگان به محض بیرون دادن محصول خود، تطمیع شوند تا اپلیکیشن خود را نیز طراحی نمایند. واقعیت اما چیز دیگری می‌گوید. بازار اپلیکیشن‌ها همه روزه پر از اپ‌هایی است که بدون یک طرح و برنامه مناسب، منجر به از دست دادن سرمایه‌های زیادی در شرکت می‌گردند.

پلتفرم‌های گوناگون

وقتی درباره ساخت اپ بحث می‌شود، شما دو انتخاب برای سیستم عامل دارید: iOS یا Android.
گرچه یکی از آنها شما را به مشتریانی احتمالا پردرآمدتر متصل می‌کند، دیگری مخاطبین بسیار بیشتری دارد. اگر به اندازه کافی جاه طلب هستید، می‌توانید اپی را توسعه دهید که در هر دو سیستم کار می‌کند. در این حالت اما، احتمالا هزینه‌های لازم را نیز دو برابر کرده‌اید.

هدف اپلیکیشن

با اینکه ممکن است اپی را صرفا بخاطر خود اپ منتشر کنید، اما اگر اپ شما ذاتاً کاری انجام ندهد، هیچ کس علاقه‌ای به دانلود آن نخواهد داشت. این یعنی شما مجبور به صرف وقت زیادی در برنامه‌ریزی دقیق خواهید بود در این باره که این یک برنامه چطور قرار است شما را در رسیدن به اهداف کلی‌تان یاری کند. فرموله کردن درست همین گام به تنهایی می‌تواند سال‌ها زمان ببرد، تا اینکه مطمئن شوید به رتبه‌های بالا می‌رسید.

صحبت با مشتریان

به محض اینکه ایده‌تان را طرح‌ریزی کردید، زمان آن فرا رسیده است تا اپ‌های جدیدی را دانلود و آنها را امتحان کنید. اولین گام تماس با پایگاه مشتریان‌تان است و اینکه درباره آنچه آنها مفید می‌دانند، ایده بگیرید. گام بعدی این است که درباره معیارهای مشتریان‌تان، چه آنهایی که اکنون دارید و چه آنهایی که باید به آنها برسید، تحقیق و پژوهش کنید.

تنظیمات ظریف و ارتقاء اپ

حتی بعد از انتشار اپ، متوجه باشید که باید آن را بالا نگه دارید. شما به تیمی نیاز دارید که به نگه‌داری و بهبود اپلیکیشن پایبند باشند. هر چه لازم است انجام دهید و چیزهایی را که به درد نمیخورند حذف کنید. برخلاف کالاهای فیزیکی، مصرف‌کنندگان امروزه انتظار ارتقاء برنامه‌ریزی شده و منظمی برای نرم‌افزارهایشان دارند، تا باگ‌ها رفع شود و یا به هر شکل دیگر هر بار اپ را در گوشی خود نصب و اجرا می‌کنند، تجربه‌ متفاوت و بهتری داشته باشند.
حتی این لیست نیز آنطور که اخیر ثابت شده، تکمیل و جامع نیست. مردم از توییتری‌ها پرسیدند: "چه سوالاتی باید پیش از ساخت یک اپ پرسید؟". پاسخ‌های توییت شده نشان می‌دهد که گرچه هیچ محدودیتی برای چیزهایی که باید پرسیده شود وجود ندارد، یک مضمون رایج و مشترک وجود دارد که اغلب افراد آن را برای پیش از ادامه هر نوع سرمایه گذاری در توسعه چنین نرم‌افزاری، به یک اندازه حیاتی می‌دانند.
با تمرکز بر محبوب‌ترین سوالات، دقیقا چیزهایی که باید قبل از هر قدمی به سوی ساخت اپ از خود بپرسید، خاطر نشان می‌کند.

  1. یک اپ دیگر؟ چرا؟ برای چه کسی؟ کدام اپ ها اکنون هم وجود دارد؟ اپ شما قرار است چه برتری داشته باشد؟ اپ شما چه تفاوت‌هایی قرار است ایجاد کند؟ به عبارت ساده‌تر، اپ شما نیاز به هدف دارد، وگرنه هیچ کاری جز افزودن به قیل و قال دنیای اپلیکیشن‌ها نخواهد کرد.
  2.  آیا این کار را به خاطر رفع نیاز انجام می‌دهیم یا فقط چون فکر می‌کنیم این مُدی است که نمی‌خواهیم از آن عقب بیفتیم؟ اینکه همه کمپانی‌های دیگر در حال انجام این کار هستند به این معنا نیست که لزوما برای شما هم مناسب است. بخصوص اگر شما یک کمپانی نوپا هستید که بودجه‌ی محدودی دارید، چون در این حالت یک اپ شکست‌خورده ممکن است منجر به یک کسب و کار شکست خورده شود.
  3.  آیا شما دارید فاصله‌ای را در تجربه کاربری مشتریان‌تان پر می‌کنید؟ یا اینکه فقط فاصله‌ای را در مخلوط بازاریابی که درک کرده‌اید پر می کنید؟ مشتریان خود را بشناسید. آیا آنها واقعا به چیزی نیاز دارند که تجربه‌شان با شما را بهتر کند؟ یا این فقط گمان شماست؟ وقتی شک دارید، هیچوقت از ارسال پرسشنامه نترسید. راحت‌ترین راهی که درباره مشتریان‌تان به شما اطلاعات می‌دهد، مشارکت با آنهاست.
  4.  اگر این اپ موبایل به اندازه‌ی نسخه‌ی کامپیوتری‌اش محتوایی ارائه نمی‌دهد یا انعطاف ندارد، آیا واقعا ارزش زحمتش را دارد؟ مساله‌ای که امروزه درباره گوشی‌های تلفن وجود دارد این است که تا وقتی وبسایت شما یک نسخه موبایل دارد، شما واقعا نیازی به ساخت اپ ندارید. تنها زمانی که این شرایط تغییر می‌کند موقعی است که برای مثال، کاربران شما برای سپرده گذاری پول یا انجام تراکنش‌ها وارد سایت‌تان می‌شوند. این اعمال روی اپ‌ها خیلی بهتر ترجمه می‌شوند.
  5.  آیا مردم واقعا این اپ را دانلود/خریداری خواهند کرد؟ آیا تقاضای بالایی برای آنچه راه‌اندازی می‌کنید وجود خواهد داشت؟ تحقیقات لازم را انجام دهید. اگر علاقه کافی وجود دارد، آن را بسازید. اگر افراد درباره ایده احساسات خاصی ندارند، یا آن را رها کنید و یا دوباره به پای تخته‌ی ایده‌سازی‌تان بازگردید.

مقالات مرتبط