مدیریت زنجیره تأمین (SCM) چیست و چرا اهمیت دارد؟ قسمت سوم

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) چیست و چرا اهمیت دارد؟ قسمت سوم

مدت زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
2,036 بازدید

پیچیدگی زنجیره تأمین

ابتدایی ترین نسخه زنجیره تأمین شامل یک شرکت ، تامین کنندگان آن و مشتریان آن شرکت است. این زنجیره می تواند مانند این باشد: تولید کننده مواد اولیه ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش و مشتری خرده فروشی.

زنجیره تامین پیچیده تر یا گسترده تر احتمالاً تعدادی از تأمین کنندگان و تأمین کنندگان تأمین کننده را شامل می شود. تعدادی از مشتری یا مشتریان نهایی؛ و کلیه سازمانهایی که خدمات لازم را برای تهیه محصولات به مشتریان را ارائه می دهند ، از جمله ارائه دهندگان تدارکات شخص ثالث (3PLs) ، سازمان های مالی ، فروشندگان نرم افزارهای زنجیره تأمین و ارائه دهندگان تحقیقات بازاریابی. این نهادها همچنین از خدمات سایر ارائه دهندگان استفاده می کنند.

کل این سازمانها ، که استعاره یک وب درهم تنیده را به جای یک زنجیره خطی برانگیخته است ، می بیند که چرا مدیریت زنجیره تأمین بسیار پیچیده است. این پیچیدگی همچنین به انواع موضوعاتی اشاره دارد که می تواند ناشی از مسائل مربوط به برنامه ریزی تقاضا باشد ، از جمله انتشار آیفون جدید که تقاضای موارد قدیمی آیفون را خفه می کند ، به مشکلات زنجیره تأمین طبیعی مانند توقف حمل و نقل به دلیل هوای شدید زمستان یا خشکسالی هایی که محصولات زراعی را از بین می برند ، به تحولات سیاسی مانند اعتصابات کارگری که حرکت بنزین را در بنادر کانتینر کشور انجام می دهند.

در پاسخ ، شرکت ها به طور افزودن کننده از استراتژی های کاهش ریسک زنجیره تأمین استفاده می کنند ، مانند برقراری ارتباط با تهیه کنندگان مهم و تجزیه و تحلیل ثبات مالی آنها. برخی از آنها از ابزارهای تخصصی مدیریت زنجیره تأمین برای خودکارسازی نظارت و ارزیابی ریسک استفاده می کنند.

پایداری زنجیره تأمین اصطلاح چتر برای استراتژیهایی است که سازمانها برای اطمینان از پایدار بودن زنجیره تأمین خود استفاده می کنند و می توانند در مقابل خطرات ناشی از بسیاری از محله ها ، از نظر مالی ، اجتماعی ، زیست محیطی یا سیاسی مقاومت کنند. با توجه به اینکه زنجیره های عرضه جهانی تر شده اند ، مسائل مربوط به رعایت مقررات افزایش یافته و شرکای تجاری با قوانین محلی روبرو هستند. با وجود نیاز ، بازار در نرم افزار تخصصی پایداری زنجیره تأمین قطعه قطعه شده است و اکثر شرکت ها برای رفع مشکل از ابزارها و فرآیندهای دیگری استفاده می کنند.

تدارکات در مقابل مدیریت زنجیره تأمین

اصطلاحات مدیریت زنجیره تأمین و تدارکات غالباً به صورت مترادف اشتباه گرفته یا مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال ، تدارکات تنها یکی از مؤلفه های مهم و حیاتی مدیریت زنجیره تأمین است. این تمرکز بر حرکت یک محصول یا ماده به بهترین وجه کار است تا در زمان مناسب به مکان مناسب برسد. این فعالیت ها مانند بسته بندی ، حمل و نقل ، توزیع ، انبارداری و تحویل را مدیریت می کند.

در مقابل ، SCM شامل فعالیت های گسترده تری از قبیل منابع استراتژیک منابع اولیه ، تهیه بهترین قیمت کالاها و مواد و هماهنگی تلاش های دید در زنجیره تأمین در شبکه زنجیره تأمین شرکاء است ، تا فقط چند مورد ذکر شود.

نقش نرم افزار SCM

فناوری در مدیریت زنجیره تأمین امروزی بسیار مهم است و هر فرآیند اصلی مدیریت زنجیره تأمین دارای یک دسته نرم افزاری است که به آن اختصاص داده شده است. بیشتر فروشندگان مجموعه های ERP نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین را ارائه می دهند ، و هزاران فروشنده طاقچه وجود دارد.

علاوه بر مدیریت فرآیندهای خاص ، نرم افزار SCM نقش مهمی در پیوند دادن مردم ، فرایندها و سیستم هایی دارد که در زنجیره تأمین شرکت می کنند.

سایر ماژول های مورد استفاده SCM

  1. یک سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) برای مدیریت حمل و نقل و ذخیره کالاها ، به ویژه در زنجیره های عرضه جهانی.
  2. یک سیستم مدیریت انبار (WMS) برای کلیه فعالیت های داخل انبارها و مراکز توزیع
  3. یک سیستم مدیریت سفارش ، برای انجام پردازش سفارشات مشتری از طریق سیستم های WMS، ERP و TMS ، در کلیه مراحل زنجیره تأمین. (به "چگونگی پردازش سفارشات سیستم های زنجیره تامین" مراجعه کنید.))

ماهیت روزافزون جهانی زنجیره های عرضه امروز و افزایش تجارت الکترونیکی ، با تمرکز بر تحویل های تقریباً سریع فوری به مصرف کنندگان ، چالش هایی را به ویژه در حوزه لجستیک و برنامه ریزی تقاضا ایجاد می کند ، ضمن اینکه تقاضا برای نرم افزار مدیریت سفارش را قادر می سازد. تجارت اومنیکانل. تعدادی استراتژی - مانند تولید لاغر - و رویکردهای جدیدتر - مانند برنامه ریزی نیازهای مواد محور - ممکن است مفید واقع شود.

چگونه سیستم های زنجیره تامین سفارشات را پردازش می کنند

SCM

فناوری - به ویژه داده های بزرگ ، آنالیز پیش بینی ، IoT ، تجزیه و تحلیل زنجیره تأمین ، روباتیک و وسایل نقلیه خودمختار - همچنین برای کمک به حل چالش های مدرن از جمله ریسک زنجیره تأمین و پایداری استفاده می شود. اکثر فن آوری های نوظهور اهداف مشترکی برای جمع آوری اطلاعات دقیق تر زنجیره تأمین و تجزیه و تحلیل و اقدام سریع بر روی آنها دارند.

فقط به عنوان سه مثال ، فناوری های لجستیکی IoT blockchain - دفترچه های الکترونیکی توزیع شده ضد مقاومت - می تواند صحت و مالکیت اسناد مورد استفاده در لجستیک زنجیره تأمین و میلیون ها اسناد دیگر را که هر روز در سراسر زنجیره تأمین جهانی رد و بدل می شود ، تضمین کند.

مقالات مرتبط