بهینه سازی اپ استور یا App Store Optimization (ASO) فرآیند بهینه سازی بازاریابی اپلیکیشن موبایل (کلمات کلیدی، عنوان، آیکون، تصاویر، توضیحات، و غیره) در اپ استور ها میباشد تا اپلیکیشن در این مارکتها رتبه بالاتری داشته باشد و اغلب به عنوان SEO اپ استور شناخته میشود. اگر شما یک توسعه دهنده هستید که سعی دارد اپلیکیشن خود را در یک فروشگاه اپلیکیشن شلوغ بگذارد، ابزار بهینه سازی فروشگاه اپلیکیشن مناسب می تواند نقش مهمی در بازاریابی اپلیکیشن شما بازی کند و به بهبود دیده شدن اپلیکیشن شما و افزایش دانلود آن کمک کند.
این راهنما قبل از ارائه فهرست بهترین ابزارهای بهینه سازی اپ استور، جنبه های مختلف بهینه سازی فروشگاه های اپلیکیشن را بررسی میکند و به شما کمک میکند اپلیکیشن خود را به بالاترین رتبه برسانید. هم Google Play برای اپلیکیشن آندروید وهم iTunes برای اپلیکیشن iOS اپل.
ASO دارای بخش های زیادی است، از بهینه سازی کلمات کلیدی گرفته تا تصاویر و تجزیه و تحلیل بررسی ها. شرکت های ذکر شده در این راهنما طیف وسیعی از خدمات بهینه سازی فروشگاه اپلیکیشن را از جمله تجزیه و تحلیل اپلیکیشن ها و ارائه گزارش ها، خدمات اطلاعاتی و مشاوره ارائه می دهند.
بهینه سازی فروشگاه اپ استور (ASO) چیست و چه نوع شرکت هایی خدمات ASO ارائه میدهند؟
این مقاله شامل بخش هایزیر میباشد:
- App Marketing Copy Optimization
- بهینه سازی کلید واژه Keyword Optimization
- انواع ابزارهای ASO Types of ASO Tools
- لیست ما از ابزارهای ASO Our List of ASO Tools
App Marketing Copy Optimization چیست؟
بهینه سازی بازاریابی اپلیکیشن در ارتباط با تصاویر اپلیکیشن، ویدئو پیش نمایش، آیکون اپلیکیشن میباشد. در واقع همه چیزهایی که متن نیستند. بسیاری از کاربران، اپلیکیشن شما را دانلود کرده و یا به سادگی با نگاهی به تصاویر یا ویدیو پیش نمایش آن از دانلود صرف نظر می کنند. علاوه بر این، اگر برند شما را به وسیله لوگو تشخیص دهند، بیشتر احتمال دارد که آن را دانلود کنند.
برای بهینه سازی این اطلاعات باید دقت شود که اندازه تصویر برای اپ استور مناسب باشد، به درستی برش داده شود و ویژگی های مناسب را نشان دهد. استفاده از عکس های قدیمی مناسب نیستند.
بهینه سازی کلمات کلیدی
بهینه سازی کلمات کلیدی شامل تمام متن ها در صفحه اپلیکیشن شما اس. از عنوان تا توضیحات. نمایش کلمات کلیدی مهم است اما مهم تر ازآن انتخاب این کلمات کلیدی است. شما باید کاربران را متقاعد کنید که اپلیکیشن شما را با دیدن کلمات کلیدی دانلود کنند، بنابراین هر یک از این کلمات بسیار مهم هستند. بهینه سازی کلمات کلیدی اپ استور آسان نیست؛ زیرا الگوریتم های رتبه بندی هر روز دقیق تر می شوند و کاربران هنگامی که کلمات کلیدی نامرتبط در اپلیکیشن بینند، رتبه پایینی به اپلیکیشن میدهند و نظرات منفی می نویسند.انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای کسب رتبه خوب در اپ استور بسیار مهم است.
آیا میتوانیم از کلید واژه ها در عنوان استفاده کنیم؟
بر طبق برخی مطالعات، اینکار می تواند رتبه بندی اپلیکیشن در فروشگاه را تا 10٪ افزایش دهد، بنابراین اگر شما می توانید آن را بدون ایجاد حس منفی انجام دهید، باید آن را انجام دهید.
مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید محلی سازی متن ها است. سعی کنید متن ها توصیف ها را متناسب با هنجارهای فرهنگی خود بنویسید. تفاوت بین یک اپلیکیشن موفق و ناموفق در بازار اپلیکیشن ها، توجه به همین جزئیات است.
انواع ابزارهای ASO
1- پلتفرم های تحلیل اطلاعات اپ استور
وجود داده ها باعث می شود تا صنعت تلفن همراه رشد کند. داشتن اطلاعات قوی و تحلیل دقیق، به بازاریابان اپلیکیشن اجازه می دهد تا اپلیکیشن ها را رتبه بندی کنند و با کاربران ارتباط برقرار کنند. تعدادی از شرکت ها هستند که امکانات پردازش اپلیکیشن ها و داده های آنها را دارند، بزرگترین و بهترین های آنها عبارتند از: App Annie، Sensor Tower، Apptopia و Prioridata
این شرکت ها قادرند توده داده هایی را که از iTunes و Google Play بیرون می آیند را شناسایی کنند. از تهیه گزارش در مورد اپلیکیشن های جدید وچگونگی رسیدن آنها با رتبه بالا گرفته تا ردیابی نظرات کاربران در هر نسخه از اپلیکیشن (برای اینکه متوجه شویم تغییرات نسخه های مختلف اپلیکیشن چگون در نظرات و رفتار کاربران تاثیر می گذارد) مفید هستند. بعضی از این پلتفرها امکان استفاده رایگان از بعضیاز امکانات را دارند و شما میتوانید قبل از خرید آنها را بررسی کنید.
2- ردیاب کلمات کلیدی (Keyword Tracker)
ابزار ردیاب کلمات کلیدی در ASO برای نظارت و ضبط اطلاعات کلمات کلیدی خاص است. بااستفاده از این ابزارها توسعه دهندگان اپلیکیشن میتوانند کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل نمایند. همچنین راهکارهایی برای بهینه سازی عناصر App Marketing Copy Optimization از قبیل عنوان، مجموعه کلمات کلیدی، توضیحات ارائه میدهند. همچنین با استفاده از API که ارائه میدهد میتوانید این تغییرات را در اپلیکیشن های موجود در اپ استور یا Google Play منتقل نمایید.
این ابزارهای ردیابی کلمات کلیدی همچنین کلمات کلیدی را با استفاده از الگوریتم های خودشان که مبتنی بر AI (هوش مصنوعی) هستند رتبه بندی می نمایند. از جمله شرکت های ارائه دهنده این ابزارها عبارتند از:
App Radar, App Tweak. این شرکت ها با استفاده از پلتفرم های خود کلمات کلیدی اپلیکیشن ها، صفحاتی که این کلمات در آنها استفاده شده اند و همچنین عملکرد اپلیکیشن ها را دنبال میکنند.یکی دیگر از ویژگی هایی که این ردیاب های کلمات کلیدی به توسعه دهندگان اپلیکیشن ها ارائه می دهد، محلی سازی اپ استور ها است تا رتبه بندی اپلیکیشن ها را بهبود دهند و از این طریق تعداد دانلود اپلیکیشن ها در یک کشور افزایش می دهند.
تصویر زیر نمونه ای از تحلیل و بهینه سازی عنوان یک تصویر از اپلیکیشن در سایت App Radar میباشد:
لیست ابزارهای ASO
در اینجا فهرستی از بهترین ابزارهای ASO که می توان یافت را به شما ارائه میدهیم. نمایش این لیست به ترتیب و رتبه بندی نیست. این سایت ها ابزارهای مختلفی را برای توابع مختلف به نمایش می گذارند و هدف آن پوشش همه جنبه های بهینه سازی اپ استور است و همه آنها جز بهترین ها هستند.
- App Annie
- Gummicube
- App Radar
- Lab Cave
- PreApps
- Tune
- Appfigures
- SensorTower
- StoreMaven
- TheTool
- AppTopia
- PrioriData
- ASODesk
- AppCodes
- Mobile Action
- AppTweak
- SearchMan
- Keyword Tool
- appScatter
- SplitMetrics
- Reflection.io
- RankMyApps
سخن آخر
امیدواریم این مقاله به شما کمک کند که ابزار مناسب ASO را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید، توسعه دهندگان نرم افزارها ممکن است برای بدست آوردن نتیجه بهتر از ابزارهای مختلف همزمان استفاده نمایندکه امری بسیار طبیعی است.