باشگاه وفاداری باید تحلیل درستی از رفتار مشتریان مانند تعداد دفعات مراجعه مشتری، فاصله بین مراجعات، مقدار خرید، مدت زمان از آخرین خرید، علاقه مندی ها و عادت های مشتریان و امثال آن داشته باشد تا بتوان بر اساس این تحلیل ها، تصمیمات درست در جهت تشویق مشتری به خرید یا مراجعه بیشتر گرفت و مدل کسب وکار را نیز بهبود بخشید. هدف اصلی از طراحی باشگاه مشتریان ، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها به وسیله ایجاد یک رابطه عاطفی با آنها است. در شرایط امروز که مشتریان در طوفانی از پیشنهادات قرار دارند، شرط موفقیت در کسب و کار جذب وفاداری مشتریان است. البته که حفظ ارتباط با مشتری در وفاداسازی مشتری موثر است، اما طرح های وفادارسازی از طریق بستر باشگاه مشتریان است که قابل پیاده سازی می باشد. بنابراین باشگاه مشتریان را می توان بستری دانست که در آن در یک چرخه با ارتباط با مشتری و طرح های وفادارسازی ، مشتریان را جذب و مشتریان بالفعل و یا بالقوه را به مشتری وفادار تبدیل می کند. .
برخی از اهداف سیستم وفادارسازی مشتریان یا همان باشگاه وفاداری مشتریان عبارتنداز: * بازگشت مشتریان جدا شده * افزایش ارزش ایجاد شده برای مشتریان * حفظ مشتریان کنونی و جلوگیری از ریزش مشتریان * افزایش فروش از طریق مشتریان کنونی * ایجاد مزیت جدید در برابر رقبا * تحلیل رفتار مشتریان کنونی * تعیین میزان اثربخشی فعالیتهای مارکتینگ * سهولت در ارتباط با مشتریان * افزایش کیفیت و ایجاد تمایز در ارائه خدمات به مشتری * استفاده بهعنوان ابزار تبلیغاتی اثربخش * ایجاد ارزش و ایجاد جذابیت برای جذب مشتری جدید
سیستم وفادار سازی مشتریان در واقع ارائه پاداش به مشتریانی که اغلب به صورت مداوم از شما خرید می کنند و یا ترغیب مشتریان دیگر برای خرید از شما میباشد. یک برنامه وفاداری می تواند یک خدمات رایگان، پاداش، کوپن ها یا حتی محصولات آزاد را پیشبینی کند. این سوال که چگونه می توان ارزش های کافی در برنامه های وفاداری خود اضافه کرد تا مشتریان خود را بازگرداند برای مجموعه هایی مطرح میشود که با توجه به رقابت در بازار و اشباع شدن آن مطلع و در جستجوی راهی برای جذب مشتریان قبلی خود هستند. .در اینجا راهکارهایی که به افزایش اثرگذاری سیستم باشگاه وفاداری مشتریان شما کمک میکند را ارائه میدهیم: * استفاده از یک سیستم امتیازدهی ساده * استفاده از یک سیستم پاداش دهی چند لایه * ارائه پروموشن فروش هدفمند و سفارشی به مشتریان
برنامه وفاداری با ایجاد یک محیط تعاملی به شما برای ایجاد ارتباط با مشتریان خود اجازه می دهد. این یک اتفاق نیست. این یک فرایند برای تغییر رفتار مشتری است. تغییر آن به طوری که آنها را به خرید محصولات و یا استفاده از خدمات خود ترغیب نمایید. * افزایش سود آوری شرکت مشتریان وفادار هم خود خرید بیشتر انجام داده و هم باعث خرید بیشتر محصولات توسط افراد دیگر میشوند * کاهش هزینه های بازاریابی مشتریان وفادار شرکت مجموعه را میشناسند و به آن اعتماد دارند و همچنین کیفیت محصولات شرکت را نیز میدانند. در نتیجه هزینه جذب مشتریان وفادار کاهش می یابد. * تبلیغ اثر بخش برای شما مشتریان وفادار در باشگاه وفاداری مشتریان، بهترین ابزار تبلیغات کسب و کار شما هستند و از طریق اعلام رضایت خود به افراد دیگر آنها را تبدیل به مشتریان شما مینمایند.
مشتریان را درسطوح مختلف دسته بندی نمایید تا برای فعالیت های مختلف آنها امتیاز تعیین کنید.
اپلیکیشن ویژه باشگاه وفاداری مشتریان خود را ارئه دهید.
کارت عضویت الکترونیکی منحصر بفرد برای اعضای باشگاه وفاداری مشتریان خود صادر نمایید.
قوانین امتیاز دهی بر اساس شاخص های عملکردی و یا میزان تراکنش مشتریان تعریف نمایید.
کاربران میتوانند در پنل خود وارد شده و وضعیت امتیاز خود را مشاهده و با شما در ارتباط باشند.
باشگاه مشتریان خود را به منظور اطلاع از خرید های مشتری، به نرم افزارهای مالی و فروش متصل نمایید.
گزارشات چندسطحی از وضعیت باشگاه و اعضای آن را به آسانی دریافت نمایید.
کیف پول مجازی برای اعضایخود تعریف نمایید تا از اعتبار خود برای خرید های آتی استفاده نمایند.
برای مشتریان خودایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن ارسال نمایید و مرکز پیام تختصاصی خود را ارائه دهید.
مشکلات مشتریان خود را بشنوید و به سوالات آنها پاسخ دهید.
با خرید از فروشگاه آنلاین، مشتریان میتوانند از اعتبار خود استفاده نمایند.
سرویس هایی مانند کمپین های فروش، نظر سنجی، دعوت از دوستان و... راه اندازی نمایید..