مقدمه
مديريت فرآيند کسبوکار (BPM) و سيستم مديريت فرآيند کسبوکار (BPMS) دو ابزار حياتي براي سازمانهايي هستند که به دنبال بهبود کارايي و کارآمدي فرآيندهاي خود هستند. با توجه به تغييرات سريع در محيط کسبوکار، درک تفاوتهاي بين اين دو اصطلاح ميتواند به شما در انتخاب بهترين راهکار کمک کند. در اين مقاله، به بررسي دقيق تفاوت BPM و BPMS، کاربردهاي آنها و نحوه انتخاب بهترين گزينه براي سازمان شما خواهيم پرداخت.
BPM چيست؟
مديريت فرآيند کسبوکار (BPM) به رويکردي اشاره دارد که بر بهبود و بهينهسازي فرآيندهاي تجاري تمرکز دارد. از طريق BPM، سازمانها ميتوانند رويههاي خود را شناسايي، مستندسازي و بهبود ببخشند. BPM شامل ارزيابي مداوم فرآيندها و اجراي تغييرات مورد نياز براي افزايش کارايي است.
مزاياي BPM
- بهبود کارايي و کاهش هزينهها
- افزايش کيفيت خدمات و کالاها
- بهرهوري بيشتر نيروي کار
BPMS چيست؟
سيستم مديريت فرآيند کسبوکار (BPMS) به نرمافزار و ابزارهايي اشاره دارد که به سازمانها در پيادهسازي BPM کمک ميکنند. BPMS ميتواند به صورت اتوماتيک فرآيندها را کنترل و مديريت کند و به سازمانها در پيادهسازي تغييرات مورد نياز ياري دهد.
مزاياي BPMS
- اتوماتيک کردن فرآيندهاي کاري
- افزايش دقت و کاهش اشتباهات انساني
- گزارشدهي و تجزيه و تحليل دادهها به صورت فوري
تفاوتهاي اصلي بين BPM و BPMS
درک تفاوتهاي ميان BPM و BPMS ميتواند به تصميمگيري بهتر براي سازمانها کمک کند. در زير به بررسي عمدهترين تفاوتها پرداخته شده است:
تفاوت در تعريف
BPM يک رويکرد مديريتي است در حالي که BPMS يک ابزار فناوري اطلاعات است که به پيادهسازي BPM کمک ميکند.
تفاوت در پيادهسازي
BPM نياز به فرآيندهاي مستمر و ترسيمي دارد در حالي که BPMS ميتواند بهصورت اتوماتيک و با استفاده از نرمافزارها اين فرآيندها را مديريت کند.
تفاوت در رويکرد هدف
BPM بر بهبود مستمر تمرکز دارد اما BPMS برپردازشهاي خودکار و مديريت کارآمد تمرکز ميکند.
سوالاتي که بايد در انتخاب بين BPM و BPMS در نظر بگيريد
قبل از اينکه تصميم بگيريد کدام يک از اين دو گزينه را انتخاب کنيد، مهم است که سوالات زير را در نظر بگيريد:
- آيا سازمان من به مديريت فعال فرآيندهاي خود نياز دارد؟
- آيا به دنبال اتوماتيک کردن فرآيندهاي جاري هستم؟
- آيا توانايي تأمين هزينههاي BPMS را دارم؟
نتيجهگيري
انتخاب ميان BPM و BPMS نياز به درک دقيق از نيازها و اهداف سازمان شما دارد. با توجه به تفاوتهاي کليدي که ذکر شد، شما ميتوانيد انتخاب بهتري براي بهبود فرآيندهاي خود داشته باشيد. براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به مقاله اينجا مراجعه کنيد.
سوالات متداول