بازاریابی B2B یا صنعتی چیست و سایت فروشگاهی B2B چه مزیت هایی دارد؟

بازاریابی B2B یا صنعتی چیست و سایت فروشگاهی B2B چه مزیت هایی دارد؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه
2,172 بازدید

راهنمای مطالعه:

 

بازاریابی B2B

من کسب و کارمو شروع کردم، حالا برای تامین کالا از کجا می­تونم عمده فروش پیدا کنم تا جنس رو ارزون­تر بخرم و سریعتر به دستم برسه؟

یک شرکت تولیدکننده یا واردکننده کجا محصولات خودش رو نمایش بده تا علاوه بر حذف واسطه، بیشترین بازخورد رو داشته باشه و خرده فروش های بیشتری محصولاتش رو ببینن؟

هر شرکت با توجه به روش کاریش 4 روش بازایابی داره : B2B-B2C-C2C-C2B

هدف ما در این مقاله روش بازاریابی صنعتی یا B2B است.

روش بازاریابی صنعتی یا B2B چیست؟

برای درک ساده ­تر موضوع با یک مثال شروع می­کنیم:

کارخانه­ های ماشین سازی برای ساخت ماشین ها نیاز به قطعات دارند. حالا کارخانه­ های تولید قطعات خودرو را در نظر بگیرید. این کارخانه­ ها نیاز به یک سری مواداولیه دارن و این مواداولیه را از معادن و تولیدکنندگان دیگه تهیه می­کنن.

روش B2B - تولید قطعات

پس کارخانه ماشین ­سازی برای ساخت ماشین ،نیاز به محصولات کارخانه های تولید قطعات داره.

یعنی یک کسب­ وکار برای ارائه خدمات و محصولات به یک سری مواد اولیه نیاز داره و به کمک آن، مواداولیه و خدماتی رو تولید می­کنه که ممکنه مواد اولیه و خدمات مورد نیاز شرکت یا کسب­ وکار دیگری باشه (یه چیزی مثل مبادله کالا به کالا خودمون).

پس در این روش ما یک چرخه خریدوفروش محصول بین کسب­ وکار و شرکت­ها داریم که باعث ایجاد چرخه بازاریابی صنعتی یا B2B(Business to Business) یا روش بنگاه به بنگاه میشه.

به این روش بازاریابی صنعتی میگیم چون مشتری و فروشنده هر دو کسب ­وکار خودشون رو دارن.

نکات قابل توجه در روش B2B

برای نتیجه گرفتن در این روش و تبدیل مشتری بالقوه به خریدار باید سعی کنیم یک سری نکات را رعایت کنیم:

  • دقت کنید که با فرآیند تجاری و شرکت هدف به طور کامل آشنا باشید.
  • سعی کنید ارتباط خوبی با مخاطب هدف برقرار کنید و برای این کار از افراد آگاه استفاده کنید. یک تیم فروش آموزش دیده و آگاه به شما کمک میکنه روابط موثری برقرار کنید.
  • در این روش مستقیما با تصمیم گیرندگان سطح بالا صحبت می کنید، پس باید رفتار حرفه ای داشته باشید.
  • برای تمام مراحل کار یک استراتژی و برنامه دقیق داشته باشید.
  • برای تبلیغ کار و برند خود میتونید از بازاریابی دیجیتال، حضور در کنفرانس های تجاری، کار بر روی سئو سایت، مجلات تجاری، تلاش برای اطلاع رسانی از طریق ایمیل و ... استفاده کنید.
  • هدف اصلی در بازاریابی B2B ایجاد روابط موثر با مخاطب هدف است نه گسترش صدای نام تجاری شما.

ویژگی های روش بازاریابی B2B

بازاریابی B2B- ویژگی های بازاریابی B2B

مزایا 

حجم خرید بالا : در روش بازاریابی صنعتی حجم خرید بالاست، مثلا کارخانه تولید دوچرخه به هزاران تایر دوچرخه نیاز داره.

رابطه نزدیک بین خریدار و فروشنده : در روش B2Bارتباط بین افراد خیلی نزدیکتر از روش های دیگه­ است چون دو طرف قرارداد باید شناخت کافی از هم پیدا کنن و مورد اعتماد هم باشن.

خرید منطقی و هدفمند : خریدار در بازاریابی B2B نسبت به خریدار معمولی منطقی ­تر خرید میکنه. یک خرید معمولی به دانش زیادی احتیاج نداره و مصرف کننده معمولی بر حسب چیزی که میخواد خرید میکنه نه چیزی که واقعا بهش نیاز داره. اما در بازاریابی B2B افراد باید با دقت خرید کنند چون حجم پولی که جابه­ جا میشه خیلی بیشتر از یک خرید معمولیه و میتونه بر عملکرد یک مجموعه تاثیر گذار باشه.

معایب 

تاثیرگذاران متعدد : در تصمیم ­گیری خرید بازاریابی بنگاه به بنگاه افراد بیشتری تاثیرگذار هستن، مثلا در یک خرید بخش­های مختلفی مثل :بخش بازاریابی، بخش مالی و ... نظرات خودشون رو بیان می­کنند و در تصمیم ­گیری نهایی نقش دارند.

تعداد مشتری­ها : معمولا تعداد مشتری و مخاطب هدف بازاریابی صنعتی کمتر از گروه ­های دیگه است مثل یک کارخانه تولید لبنی که با وجود درخواست زیاد در بازار ولی تعداد فروشگاها برای ارائه محصول محدوده.

فروش زمانبرتر : معمولا روند فروش در روش بازاریابی B2B کندتره مثلا برای خرید یک محصول یک تیم از سازمان باید به نتیجه برسه که ممکنه زمان زیادی طول بکشه تا تصمیم نهایی گرفته بشه.

نقش تکنولوژی در بازاریابی صنعتی

تکنولوژی در بازاریابی B2B -  <a  target='_blank' href='/ProductDetail/7/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C' class='text-decoration-none text-rp-red'>فروشگاه B2B</a>

یکی از در دسترس ­ترین ابزار در دنیای امروزی اینترنت و فضای دیجیتاله و با ظرفیت بالایی که داره میتونه کار هر کسب­ وکاری را راحتر و سریعتر کنه. از این امکانات میتونیم در فضای فروش B2B هم استفاده کنیم. شاید براتون سوال پیش بیاد که چجوری؟

بزارید بیشتر توضیح بدیم...

یکم که برگردیم عقب شرکت­های واردکننده و تولیدکننده اجناسشون رو به دست عمده فروش­ها میدادن و همین کار مشکلات زیادی به همراه داشت:

  • دست به دست شدن کالا بین عمده فروش و خرده فروش باعث گرونتر شدن اجناس در سطح بازار میشد.
  • بخاطر فاصله زیاد بین مصرف­ کننده نهایی و تولیدکننده یا واردکننده، محصول وارد شده با نیاز مشتری متفاوت میشد .
  • مراحل اداری فروش محصول به عمده ­فروش­ کار زمانبری بود.
  • خرید اعتباری و نقدی عمده ­فروش مشکلات زیادی به همراه داشت.
  • برای تولیدکننده و واردکننده سود کمی داشت.
  • دسترسی سخت عمده­ فروش به واردکننده یا تولیدکننده جوری که شاید این دو گروه هم دیگه رو پیدا نمیکردن تا با هم کار کنن. مثلا شما عمده فروش موبایل در کرمانشاه هستید و یک وارد کننده موبایل در شهر تهران هست که با روش های سنتی پیدا کردن اون سخت میشه.
  • گاهی شاید فضای رقابتی نامناسبی بین عمده ­فروش­ها به وجود میومد که باعث چندنرخی شدن کالا در سطح بازار میشد.

با این همه مشکلی که روش­های قدیمی­ داره، فک میکنم بهتر باشه به فکر راه دیگه­ ای برای عرضه و فروش محصولاتمون باشیم.

یک راه بهینه و سریع برای تولیدکنندگان و وارد کنندگان استفاده از سایت فروشگاهی B2B است. شاید بپرسید چرا ؟؟

چونکه:

  • مشکلات ذکر شده در روش سنتی را حل کرده.
  • حذف واسطه‌های بین خرده­ فروش‌ و توزیع­ کننده باعث میشه قیمت کالا کمتر بشه.
  • در این روش امنیت و سرعت معاملات بیشتر شده و باعث صرفه­ جویی در زمان هم میشه.
  • آسون بودن استفاده از خدمات سایت B2B مثل جستجوی کالا.
  • ارسال و تحویل سریع سفارشات.

پس با نکات و مزیت ­هایی که گفتیم شاید بد نباشه تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات به فکر راه­اندازی فروشگاه B2B خودشون باشن. با پیشرفت سریع و همه ­گیری که تکنولوژی و فضای اینترنتی در پیش گرفته اگر کسب و کاری از این محیط استفاده نکنه خیلی سخت میتونه تو این فضا به فعالیت خودش ادامه بده.

 

خلاصه ای از نکاتی که گفتیم

درباره روش بازاریابی B2B صحبت کردیم. چی هستش و چه نکاتی داره، مزایا و معایب اون رو گفتیم.

در اخرم این نکته رو گفتیم که چجوری میتونیم به کمک تکنولوژی و روش های جدید، مشکلات روش های سنتی در بازاریابی B2B رو حل کنیم و مزیت روش­های جدید رو نام بردیم.

 

فعالیت شرکت راهکار پویا در زمینه فروشگاه­ های اینترنتی

یکی از فعالیت­های شرکت راهکارپویا ایجاد سایت­های فروشگاهی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان محصول است که تا به امروز پروژه های موفقی هم در این زمینه انجام داده که میتونید جزئیات بیشتر رو در فروشگاه اختصاصی مشاهده کنید. 

 

 

مقالات مرتبط