تفاوت بین طراحی اپلیکیشن B2B و B2C چیست؟

تفاوت بین طراحی اپلیکیشن B2B و B2C چیست؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
1,424 بازدید

فرض کنیم شما موفق شده اید مدیران شرکت خود را برای طراحی اپلیکیشن شرکتی خود متقاعد نمایید. مرحله بعدی پروژه شما این است که یک توسعه دهنده و شرکت طراحی اپلیکیشن معتبر پیدا کنید. به نظر می رسد افراد به زبان کاملا متفاوت صحبت می کنند! آنها در صحبت هایشان به مفاهیمی مانند cloud، هیبرید، بومی و لغاتی مانند UI، UX، B2B و B2C.  اشاره مینمایند. شما دچار تردید شده اید که دقیقا چه چیزی نیاز دارید و مطمئن نیستید! و چگونه می توانید اطمینان حاصل نمایید که کدام توسعه دهنده و طراح اپلیکیشن می تواند نیازهای شما را برآورده کند؟

هنگام طراحی اپلیکیشن ، مهم است بدانید که آیا شما نیاز به اپلیکیشن بیزنس به بیزنس (B2B  به معنی فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) دارید یا یک اپلیکیشن بیزنس به مشتری(B2B فروش محصول یا خدمات یک شرکت به مشتری نهایی). بسته به انتخاب و تصمیم شما، عناصر اصلی در طراحی اپلیکیشن مانند نوع امکانات و طراحی رابط کاربری (UI) متفاوت خواهد بود.

 

طراحی اپلیکیشن B2C چیست؟

اپلیکیشن های B2C شاید بهترین نوع شناخته شده باشند، زیرا معمولا در مکان هایی مانند اپ استورها یافت می شوند. اپلیکیشن های B2C چندین فرم مختلف دارند:

برنامه های وفاداری - اپلیکیشن وفاداری مشتری و اپلیکیشن های باشگاه مشتریان زیر چتر اپلیکیشن های B2C قرار می گیرند.

 

اپلیکیشن های تجارت الکترونیک – تمام فروشگاه های خرده فروشی که محصولات و یا خدمات خود را از طریق اپلیکیشن به مشتریان ارائه میدهند در گروه اپلیکیشن  B2C قرار میگیرند.

اپلیکیشن های مستقل - اپلیکیشن های مستقل نیز از نظر فنی به عنوان اپلیکیشن های B2C شناخته می شوند. به عنوان مثال یک اپلیکیشن بازی یا اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی.

پیاده سازی و طراحی اپلیکیشن های B2C معمولا زمانبر و پر هزینه است. همچنین این نوع اپلیکیشن ها نیاز به رفع اشکال و ارائه آپدیت های منظم دارد تا پاسخگوی بازخورد های کاربران و مشکلات پیش آمده در عملکرد اپلیکیشن باشد. طراحی رابط کاربری (UI) باید مداوم بررسی شود زیرا کاربران زیادی روزانه از آن استفاده مینمایند. همچنین باید تلاش کنیم تا تجربه کاربری (UX) بی نقص را برای کاربر ایجاد نماییم . تجربه کاربری رضایت بخش نقشبسیار مهمی در موفقیت اپلیکیشن دارد.

رقابت بین اپلیکیشن های B2C بسیار شدید تر است زیرا معمولا متکی به فروش محصول یا خرید های درون اپلیکیشنی کاربر هستند که به معنای نیاز بیشتر بر به روز رسانی و ارتقا اپلیکیشن است.

طراحی اپلیکیشن B2B چیست؟

شرکت ها از اپلیکیشن های B2B برای برقراری ارتباط با سایر شرکت ها، مشتریان یا کارمندان درون شرکت ها استفاده می کنند. برخی از اپلیکیشن های B2B ممکن است در دسترس عموم باشند، در حالی که دیگر اپلیکیشن ها به طور انحصاری در شرکت استفاده می شوند. بسیاری از اپلیکیشن های کاربردی که در این دسته قرار می گیرند، اپلیکیشن های سازمانی هستند که برای پاسخگویی به نیازهای خاص مانند مدیریت موجودی و مدیریت پروژه ها طراحی شده اند.

اپلیکیشن های B2B معمولا به عنوان یک ابزار کاربردی استفاده می شوند. به عنوان مثال، یک عمده فروشی میتواند یک اپلیکیشن B2B داشته باشد و از طریق آن سفارشات مشتریان خود را دریافت نماید. به طور مشابه، یک شرکت نقشه برداری زمین ممکن است از یک اپلیکیشن تلفن همراه برای تعیین زمان و مکان بازدید از یک محل برای کارشناسان خود استفاده نماید که در مرحله بعد کارشناسان اطلاعات خود را وارد اپلیکیشن می کنند.

انواع اپلیکیشن های B2B

دو نوع از اپلیکیشن های B2B وجود دارد و می توان آنها را با توجه به کاربران اپ و امکان دسترسی و دانلود اپلیکیشن دسته بندی نمایید.

یک نوع اپلیکیش B2B دانلود اپلیکیشن از طریق وب سایت شرکت یا اپ استورها امکان پذیر است، ولی کاربران (مانند مشتریان، همکاران یا کارمندان) برای ورود به اپلیکیشن نیاز به وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور دارند تا به اطلاعات و محتوای اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند.

نوع دیگری از اپلیکیشن فقط برای کارمندان خاص شرکت در دسترس است، و دانلود آن محدود به افراد خاص است و معمولا دسترسی به دانلود اپلیکیشن نیاز به ورود به سیستم دارد. برنامه های Enterprise معمولا در این دسته قرار میگیرند.

مهم است بدانید کدام نوع اپلیکیشن را لازم دارید، زیرا ممکن است برنامه نویس برای شما انتخاب نماید. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا اپلیکیشن را به صورت محدود (به عنوان مثال در مورد اپلیکیشن های B2B ) منتشر می کنید یا آن را در دسترس عموم قرار دهید (مانند اپلیکیشن های B2C). اگر دومین گزینه را انتخاب می کنید، بهتر است اپلیکیشن.خود را در اپ استورهای معروف قرار دهید تا در معرض دید کاربران قرار گیرد. اگرچه استفاده از امکانات اپ استور ها شما را ملزم به رعایت استانداردها و دستورالعمل های خاصی مینماید که می تواند محدود کننده باشد. اگر مطمئن نیستید که آیا باید اپلیکیشن خود را در فروشگاه Google Play و Apple Store App قرار دهید، موضوع را با توسعه دهنده خود در میان بگذارید.

اگر شما نیاز به کمک به طراحی اپلیکیشن B2B برای شرکت خود دارید یا مایل به طراحی اپلیکیشن B2C هستید، تیم با تجربه راهکار پویا مفتخر خواهد بود که به شما کمک کند. ما در تمام جنبه های توسعه اپلیکیشن، از جمله تجزیه و تحلیل و پیش بینی بازار، آزمایش اپلیکیشن ، خدمات UI / UX خلاق و غیره در خدمت شما هستیم. امروز با ما تماس بگیرید تا یک اپلیکیشن منحصر به فرد را با توجه به نیازهای خود بسازید.

مقالات مرتبط