7 رویه موثر برای طراحی اپلیکیشن های موبایل در آینده

7 رویه موثر برای طراحی اپلیکیشن های موبایل در آینده

مدت زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
1,701 بازدید

بیش از 1 میلیارد تلفن هوشمند و 179 میلیارد اپلیکیشن تلفن همراه در هر سال دانلود میشود، توسعه تلفن همراه قطعا یکی از بخشهای نوآورانه و فعالانه در حال رشد است. اپلیکیشن های کاربردی تلفن همراه مسلما تحت تاثیر اپلیکیشن های گوگل مانند Gmail,Maps,Search، رسانه های اجتماعی (فیس بوک، نمایش مشخصات عمومی، توییتر، یوتیوب) و اپلیکیشن های بازی (پرندگان عصبانی، (Temple Runهستند. غول هایی مانند Walmart، Bank of America و آمازون از اپلیکیشن های کاربردی تلفن همراه برای افزایش محبوبیت نام تجاری خود، بهبود مشارکت مشتری، بازاریابی مستقیم و غیره استفاده می کنند. کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز از روند رشد تلفن همراه پیروی می کنند. در نهایت یک استراتژی موثر در حوزه تکنولوژی های همراه شامل بیش از یک وب سایت سازگار با موبایل است.. در مقاله زیر برخی از موثرترین حوزه های طراحی اپلیکیشن که آینده توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه را تعیین می کند را بررسی مینماییم.

1. دستگاه های پوشیدنی (Wearable Devices)

طبق گزارش IDC، 101.9 میلیون دستگاه پوشیدنی در سال 2016 مورد استفاده قرار گرفت. پوشیدنی های هوشمند مانند ساعت اپل و مایکروسافت هولنن ها تغییرات جدیدی در محاسبات از سطح ابتدایی تا هوشمند نشان می دهند. این تکنولوژی فرصت های جدید را برای فروشندگان، توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و سازندگان لوازم جانبی باز می کند. این گوشی هوشمند به یک مرکز شبکه شخصی متشکل از ابزارهای پوشیدنی مانند سنسورهای مراقبت از بدن، جواهرات هوشمند، ساعتهای هوشمند، دستگاههای صفحه نمایش (مانند Google Glass) و انواع سنسورهای تعبیه شده در لباس و کفش تبدیل می شود. این ابزارها با اپلیکیشن های تلفن همراه ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعات را به شیوه های جدید ارائه دهند. و طیف گسترده ای از محصولات و خدمات را در زمینه هایی مانند ورزش، تناسب اندام، مد، سرگرمی ها و مراقبت های بهداشتی فراهم می کند. بنابراین، دستگاه های پوشیدنی متصل به گوشی های هوشمند بر نسل بعدی استراتژی های توسعه تلفن همراه تاثیر خواهند گذاشت.

2. اینترنت اشیا و اجزای هوشمند متصل به موبایل (Internet of Things)

به گزارش وب سایت گارتنر تا سال 2020، 26 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد شد که شامل چند صد وسیله هوشمند مانند لامپ های LED، اسباب بازی ها، لوازم خانگی، تجهیزات ورزشی، دستگاه های پزشکی و سوکت های قابل کنترل و غیره می شود. این وسایل داخلی هوشمند بخشی از اینترنت اشیاء هستند و با یک اپلیکیشن موبایل یا تبلت ارتباط برقرار خواهد کرد. گوشی های هوشمند و تبلت به عنوان کنترل های راه دور، نمایش و تجزیه و تحلیل اطلاعات، ارتباط با شبکه های اجتماعی برای نظارت بر "اشیاء" که می توانند توییت یا پست انجام دهند، پرداخت هزینه برای خدمات اشتراک، سفارش مواد مصرفی جایگزین و به روز رسانی نرم افزار اپلیکیشن اشیاء عمل خواهند کرد.

در حال حاضر RiotOS و Thingsquare Mist فناوری های نرم افزاری هستند و RFID، WiFi، EnOcean و غیره فناوری ارتباطی برای IoT استفاده می شود. گوگل دارای دو پروژه اختصاصی به نام های  Nest و Brillo با هدف IoT است. Nest توسعه محصولات اتوماسیون خانه مانند هشدار دود، دوربین و ترموستات را در بر می گیرد، در حالی که Brillo یک سیستم عامل IoT است که از Wi-Fi، Low Energy بلوتوث و دیگر موارد Android پشتیبانی می کند. اپل به تازگی محصولاتی از "Homekit " را ارائه کرده است که به شما امکان کنترل بی سیم و الکترونیکی لوازم خانگی خود را می دهد. این محصولات شامل نور کم، مانیتور هوایی، ترموستات و کل شبکه هوشمند خانه است که می تواند از طریق اپلیکیشن ها و سیری کنترل شود و اجازه می دهد که خانه ها با فرمان صوتی اتوماتیک شوند. به همین ترتیب، آمازون "آمازون اکو" را راه اندازی کرد که یک دستگاه فرمان صوتی برای پاسخ دادن به سوالات، پخش موسیقی و کنترل دستگاه های هوشمند است. لیستی جامع از فن آوری های IoT را می توان در آزمایشگاه Postscapes پیدا کرد.

3. تجارت الکترونیک موبایلی یا (M-Commerce)

تحلیلگران مختلف معتقدند که روند خرید خالص تلفن همراه در 4 سال آینده ادامه خواهد یافت زیرا مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر با تجارت الکترونیک سازگار خواهند بود. افزایش محبوبیت پرداخت اپل و کیف پول گوگل ، خرید را با استفاده از تلفن های همراه به جای کارت های اعتباری تسهیل می کند. این به توسعه دهندگان نیاز دارد تا یک اپلیکیشن تلفن همراه را ایجاد کنند که بتواند معاملات را بدون نیاز به کارتهای اعتباری یا پول نقد پردازش کند. همراه با پوشیدنی هایی که می توانند پردازش پرداخت را انجام دهند، تجارت الکترونیک شکل دیگری می گیرد. علاوه بر جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل پیش بینی، دستگاه های پوشیدنی همچنین نقش کلیدی در آینده پرداخت های تلفن همراه و وفاداری مشتری را بازی می کند.

4. سنسور حرکت و موقعیت یابی جغرافیایی (Location & Motion Sensing)

اکثر تلفن های همراه قابلیت های سنسور موقعیت را دارند که از روش های موقعیت یابی چندگانه برای ارائه جزئیات متفاوتی از اطلاعات مکان استفاده می کنند. دانستن موقعیت مکانی فرد در عرض چند متر برای ارائه اطلاعات و خدمات متقابل مرتبط مفید است. اپلیکیشن های حساس به حرکت در امنیت، مقابله با سرقت، صرفه جویی در انرژی و بازی ها استفاده می شود. سنجش موقعیت مکانی در Geotagging، بازی ها، ناوبری وسایل نقلیه و اپلیکیشن های تناسب اندام مفید است. اپلیکیشن های بهره برداری از مکان دقیق در محیط داخلی در حال حاضر از فن آوری هایی مانند Wi-Fi، تصویربرداری، چراغ های التراسونیک و زمین شناسی استفاده می کنند. در فناوری های طولانی مدت همچون روشنایی هوشمند نیز مهم خواهد بود. حساسیت دقیق در محیط داخلی، همراه با اپلیکیشن های موبایل، نسل جدیدی از خدمات و اطلاعات بسیار شخصی را فراهم می کند.

5. طراحی نوآورانه در حوزه تجربه کاربری تلفن همراه

نمایش مؤثر داده ها و محتوا در رابط کاربری تلفن همراه شما برای یک تجربه کاربری ویژه مهم است. شرکت های موفق طراحی اپلیکیشن های کاربردی موبایل مانند Houzz، Instagram، Pinterest و Wunderlist، الگوهای جدیدی را که با طرح های بصری و رابط های تعاملی طراحی شده اند، ایجاد کرده اند. اپلیکیشن ها باید از فناوری هایی با ویژگی های جدید مانند لایه های محتوای تعاملی، الگوی طراحی دایره ای، کارت ها و دستکاری محتوا استفاده کنند. این ویژگی ها "واقعیت افزوده" را با اجازه دادن به کاربران برای تعامل بیشتر با محتوا و جزئیات بیشتر را ایجاد می کند.

6. مدیریت عملکرد اپلیکیشن  Application Performance Management (APM)

دو عامل وجود دارد که منجر به تنگناهای عملکرد در آزمایش اپلیکیشن می شوند، از جمله تنوع دستگاه های تلفن همراه و ماهیت غیرقابل شناسایی شبکه های تلفن همراه. اما ابزارهای اندازه گیری و نظارت مانند APM ها، کیفیت اپلیکیشن ها و عملکرد ها آنها را افزایش داده است. APM ها دید دقیقی را در مورد رفتار کاربران در اپلیکیشن، دستگاه ها و سیستم عامل های استفاده شده ارائه میدهد و آمارهای خوبی از قسمت های مختلف اپلیکیشن و میزان موفقیت آنها نمایش میدهد. شرکت های مدرن نیاز به ابزارهای قوی دارند که می توانند منابع مورد استفاده توسط اپلیکیشن ها ها را نظارت کنند، داده های مربوط به بینش کاربر را با آن منابع مرتبط کنند و عملکردها را با فرایندهای تجاری همسان سازند.

7. مدیریت یکپارچه تلفن همراه یا Enterprise mobile management

مدیریت یکپارچه تلفن همراه یا EMM  مجموعه ای از افراد، فرایندها و تکنولوژی ها با استفاده از محاسبات موبایلی برای ساده سازی کسب و کار است. ابعاد اصلی EMM عبارتند از امنیت، مدیریت اپلیکیشن و مدیریت مالی. EMM نرم افزاری است که اجازه می دهد کارکنان سازمان ها به طور ایمن از موبایل و اپلیکیشن های آن استفاده کنند. علاوه بر پرداختن به نگرانی های امنیتی، نرم افزار EMM همچنین به کارمندان کمک می کند تا کارآمدتر باشند، زیرا واحد IT می توانند برنامه ها و اطلاعاتی را که برای انجام وظایفشان نیاز دارند را روی موبایل های کارمندان ارسال نماید و به آنها ارائه دهد.

 

مقالات مرتبط