کدام سیستم مدیریت محتوا مناسب کسب و کار شماست؟ CMS اختصاصی یا متن باز؟

کدام سیستم مدیریت محتوا مناسب کسب و کار شماست؟ CMS اختصاصی یا متن باز؟

مدت زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
1,801 بازدید

انتخاب یک CMS سفارشی در مقابل CMS منبع باز یکی از مهمترین تصمیماتی است که کسب و کار در مورد وب سایت خود می تواند انجام دهد. سیستم های مدیریت محتوا تکنولوژی های متناسب با تمام ابعاد نیستند و در هنگام انتخاب یک پلت فرم منبع باز یا سفارشی پاسخ درستی وجود ندارد. برای تعیین بهترین گزینه برای کسب و کارتان ابتدا باید بدانید که هر CMS چه راهکارهایی را ارائه میدهد و  تیمی شما چه نیاز هایی از یک سیستم مدیریت محتوی دارد.
تعدادی از تفاوت های بین سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی و متن باز وجود دارد.
در CMS منبع باز مانند وردپرس، دروپال و جوملا کد پایه این پلتفرم در دسترس عموم و قابل ویرایش است. راه حل های منبع باز می تواند برای تعدادی از برنامه های کاربردی مجددا توزیع، کپی و اصلاح شود. این سیستم ها به طور مرتب با جامعه گسترده تر آنلاین به روز می شوند، که می تواند به راحتی مشکلات را در نرم افزار و اضافه کردن ویژگی های جدید اضافه کند.
CMS سفارشی یک راه حل اختصاصی است که به طور انحصاری برای یک شرکت ایجاد شده یا مورد استفاده قرار می گیرد. با CMS سفارشی، کسب و کار شما (یا شرکت خدماتی که آن را ساخته است) بر عملکرد، رابط کاربری و به روزرسانی آن کنترل می کند. با استفاده از سیستم مدیریت محتوی سفارشی، گردش کار، طراحی و قابلیت استفاده از سیستم می تواند به نیازهای هر کسب و کار یا بخش شخصی سازی شود.

عوامل موثر برای انتخاب سیستم مدیریت محتوی اختصاصی یا  متن باز

تعدادی از عوامل وجود دارد که بر تصمیم گیری در مورد CMS سفارشی یا منبع باز تاثیر می گذارد. در هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوی برای شرکت خود چند نکته وجود دارد:

منابع فناوری درون سازمانی: 
سیستم عامل های Open Source CMS امکانات بی شماری برای اضافه کردن لایه های جدید از قابلیت ها فراهم می کنند، اما ایجاد این تغییرات نیازمند سطح بالایی از مهارت های توسعه است که برخی از شرکت ها در سازمان ندارند. هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، مهم است که صادقانه ارزیابی کنید که آیا شرکت شما دارای منابع لازم برای استفاده از یک پلت فرم منبع باز است یا نه.
پروفایل های کاربر: 
نقش ها و نیازهای کاربران CMS اولیه شرکت شما باید در انتخاب پلت فرم CMS نقش مهمی داشته باشد. انواع خاصی از سیستم مدیریت محتوا برای بازاریابان به طور خودکار مدیریت می شوند و آنها را مجبور می کنند به کارکنان فناوری اطلاعات متکی شوند تا به برنامه نویسی، آپلود و ویرایش محتوا کمک کنند. اگر تیم بازاریابی شما نمیتواند مدیریت CMS بدون پشتیبانی همکاران IT را مدیریت کند، به طرز چشمگیری عملکرد وب سایت شما تحت تاثیر قرار میگیرد.
بودجه: 
همانند بسیاری از خرید های عمده تکنولوژی، هزینه می تواند عامل تعیین کننده در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا باشد. سیستم مدیریت محتوی یا CMS منبع باز اغلب بدون هزینه یا کم هزینه میباشد، اما شرکت هایی که به آنها متکی هستند نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در کارکنان فناوری اطلاعات یا پشتیبانی و توسعه توسط شخص ثالث برای تغییر و گسترش سیستم در آینده دارند. 

مزایای طراحی سیستم مدیریت محتوی یا CMS اختصاصی:

۱ هسته مرکزی سبک است

به دلیل این که از ویژگی های اضافی در این نوع طراحی خبری نیست هسته مرکزی سبک است ودر استفاده های کلان دچار مشکل نمیشود.

۲  رابط کاربری ساده تری دارد.

به دلیل اینکه سامانه اختصاصی با هدف مدیریت محتوا و داده های شما طراحی میشود کاربری بسیار آسانی دارد و خبری از مدیریت و ارتقای امکانات از جانب کاربر نیست.

۳ امنیت بیشتری دارد

برخی از  برنامه نویسان سیستم های اختصاصی اعتقاد دارند که سامانه های اختصاصی به دلیل محرمانه بودن متدولوژِی برنامه نویسی  امنیت بیشتری دارند البته از این نکته نباید عبور کرد که توسعه دهندگا متن باز عکس این موضوع را بیان می کنند.

۴ می توان از تکنولوژی های به روز استفاده کرد.

درصورتی که تیم توسعه دهنده دانش بالای داشته باشد می تواند از جدیدترین تکنولوژی های طراحی استفاده کند  در این صورت نتیجه کار بسیار بهتر و حرفه ای تر خواهد بود.

معایب طراحی CMS اختصاصی :

۱ هزینه های بالای طراحی  ونگهداری

اگر یک استارتاپ شرکت یا  سازمان متوسط و کوچک باشید هزینه های طراحی سیستم برای شما معقول نخواهد بود از طرفی برای تمدید پشتیبانی پس از پایان پشتیبانی اولیه باید مبلغ قابل توجه ای را نسبت به CMS های متن باز و رایگان  هزینه کنید به اینجا نیز ختم نمیشود هزینه توسعه امکانات سیستم نیز بالا خواهد بود این در حالی است که پیاده سازی برخی از این امکانات در CMS  های آماده با نصب یک پلاگین رایگان امکان پذیر است.

۲ انتقال پشتیبانی از شرکت طراح به شرکت دیگر به ندرت امکان پذیر است

برخی اوقات ممکن است از خدمات پشتیبانی یا تعرفه های شرکت طراح رضایت نداشته باشید وبخواهید خدمات پشتیبانی را از شرکت دیگری دریافت کنید

البته که شرکت های دیگر پشتیبانی از محصول سایر شرکت ها را بر عهده نخواهند گرفت زیرا اکثر محصولات اختصاصی سورس بسته هستند اگر زیر بار هم بروند هزینه های بالای را از شما طلب خواهند کرد

۳ پروسه طراحی وتوسعه سیستم زمان بر است

طراحی سیستم های مدیریت محتوای اختصاص به نسبت سیستم های آماده جهت راه اندازی وب سایت زمان بیشتری خواهد برد  زیرا در سیستم های آماده هسته اصلی آماده است و فرایند توسعه انجام می شود ولی در این CMS ها فرآیند طراحی از صفر شروع می شود..

مزایای سیستم های مدیریت محتوای آماده رایگان و متن باز

۱ هزینه های معقول طراحی

باتوجه به این که هسته اصلی در این سیستم ها از قبل آماده است هزینه های طراحی وب سایت نسبت به سیستم های اختصاصی به شدت کمتر است اما این کاهش قیمت به معنای افت کیفیت کار نخواهد بود اگر اندکی در باره دنیای متن باز جستجو کنید به این موضوع خواهید رسید

۲ پشتیبانی و مستندات بسیار گسترده

هرگاه که از خدمات پشتیبانی شرکت طراح خود رضایت نداشتید به راحتی می توانید شرکت پشتیبان سایت خود را تغییر دهید به دلیل متن باز بودن و استفاده گسترده شرکت های فراوانی خدمات این محصولات را عرضه می کنند.

۳ زمان کمتر طراحی و توسعه

زمان طراحی و توسعه به دلیل وجود برخی امکانات از پیش آماده شده درمقایسه با سامانه های اختصاصی کمتر است

۴ توسعه آسان و کم هزینه

در برخی موارد توسعه امکانات پایه ای این سیستم هابا اندکی آموزش توسط کاربر امکان پذیر استبرای توسعه حرفه ای تر نیز هزینه ها کمتر است.

۵ امنیت مناسب در برابر هزینه کمتر

عده ای از دوستانی که دوست دارند هزینه های زیادی را از مشتریان خود دریافت کنند محصولات open source را ناایمن می خوانند ولی از شما میخواهیم با کمی جستجو ببینید که ایمن ترین محصولات دنیا Open source هستند یا Close source اما برخی برای در آمدبیشتر وترس از کاهش حاشیه سود خود این موارد را بیان می کنند وهزینه های زیادی را به مشتری تحمیل می کنند این CMS ها نسبت به قبل بسیار ایمن تر شده اند و با یک  کانفیگ امنیتی صحیح جزو ایمن ترین سامانه های دنیا هستند وبه لطف استفاده گسترده و Open source بودن توسعه دهندگانی از سر تا سر دنیا در سریع تر ین زمان ممکن باگ ها رایافته و هیچ حفره امنیتی پنهان نمی ماند…

معایب سیستم های مدیرت محتوای آماده

۱ هسته مرکزی سنگین (در محصولات قدیمی تر)

درنسخه های قدیمی تر جوملا و وردپرس هسته مرکزی سنگین بود که در آپدیت های جدید این محصولات به ویژه جوملا استفاده از منابع سخت افزاری به حداقل رسیده است اما باز هم نسبت به محصولات اختصاصی سنگین تر است و خواهد بود اما با بهینه سازی مناسب درحین طراحی و توسعه وب سایت می توان این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد.

۲  اصول SEO در این CMS ها کامل رعایت نشده

این مشکل از سالهای پیش در این محصولات وجود دارد و هنوز هم بر طرف نشده است البته وردپرس پیشرفت قابل توجه ای داشته است با این حال این مورد بیشتر برعهده خود کاربر گذاشته شده البته گروه چیتراوب باداشتن دانش لازم همه این موارد را در پروژه های شما رعایت می کند.

 

در راهکار پویا، ما نیازهای هر شرکت برای راه اندازی یک وب سایت را درک میکنیم. ما سیستم مدیریت محتوی یا CMS سفارشی خود را به مشتریان خود ارائه می دهیم.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مدیریت محتویات ما و نحوه انتخاب بهترین پلت فرم برای شرکت خود، با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط