10 مرحله طراحی یا ساخت یک اپلیکیشن موفق

10 مرحله طراحی یا ساخت یک اپلیکیشن موفق

مدت زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
2,673 بازدید

گام1: تخیل عالی منجر به داشتن اپ عالی می‌شود

برای اینکه یک اپلیکیشن موبایل موفق ایجاد کنید، اولین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که:
-    مشکلی را که توسط اپ شما می‌تواند حل شود، شناسایی کنید
-    درباره قابلیت‌های اپ‌تان تصمیم بگیرید

اپ باید برای مشتری فوایدی ملموس داشته باشد، از جمله کاهش هزینه‌ها از طریق افزایش بازدهی، عایدی تازه و یا بهبود تجربه کاربری.

گام 2: شناسایی کنید

برای ساخت یک اپ موفق باید:
-     کاربران هدف اپلیکیشن خود را به وضوح بشناسید.
یک اپ همواره باید با در نظر داشتن کاربران هدف آن توسعه داده شود. داشتن دیدی روشن از گروه هدف، نرخ موفقیت اپ را افزایش می‌دهد.
-    پلتفرم‌های موبایل و دستگاه‌هایی را که قرار است پشتیبانی شود بشناسید
پلتفرم‌های موبایل و دستگاه‌ها باید با در نظر گرفتن عملکرد سخت‌افزاری، عمر باتری، بنیه و لوازم جانبی مورد نیاز انتخاب شوند. عامل‌های خاصی که باید هنگام انتخاب پلتفرم‌های موبایل در نظر گرفته شود شامل پوشش دهی، پشتیبانی از دستگاه‌ها، عملکرد و دیگر قابلیت‌هاست.
-    مدل سود را بشناسید
بازار اپ هرگز به این اندازه شلوغ نبوده است. برای آنکه از این منبع مطمئن شوید و تولید سود کنید، لازم است که توسعه دهنده اپ رویکرد مناسبی را هماهنگ با اپ برگزیند. مدل‌های متفاوتی از تولید سود از جانب اپ‌های موبایل وجود دارد که شامل اپلیکیشن‌های پولی، رایگان‌پایه(فری‌میوم)های اپ جداگانه و درون‌برنامه‌ای، تبلیغات، اشتراک و حق دانلود است.
این تکنیک‌ها می‌تواند برای تولید سود به کار گرفته شود. با این حال، رویکرد توسعه‌دهنده باید با اپلیکیشن هماهنگ باشد. ضروری است که توسعه‌دهنده کاربر را جذب کرده و برای جنبه‌های مختلف اپلیکیشن پول خرج کند.


نمودار جزئیات سهم درآمدی

این نمودار جزئیات سهم درآمدی از مدل‌های سود اپ را نشان می‌دهد در این مرحله شما همچنین باید درباره مسائل مالی خود فکر کنید، چقدر پول می‌خواهید برای توسعه کنار بگذارید، برای بازاریابی و در نهایت انتشار اپ‌تان چطور؟ 

گام 3: اپ خود را طراحی کنید

 طراحی اپ‌تان نیز از عواملی مهمی است که در موفقیت اپ در بازار نقش دارد. یک توسعه دهنده اپ باید بر روی طراحی واسط کاربری و قابلیت‌های چند-لمسی برای دستگاه‌های لمسی تمرکز کند و استانداردهای طراحی پلتفرم را نیز در نظر بگیرد. امروزه تاکید بر روی طراحی واسط کاربری ست چرا که نقشی حیاتی را در موفقیت اپ بازی می‌کند. طراحی اپ روز به روز محبوب‌تر می‌شود چون تاثیری آنی بر ذهن کاربر می‌گذارد و در عین حال قابلیت استفاده از اپ را نیز تضمین می‌کند.

گام 4: رویکرد خود را برای توسعه اپ شناسایی کنید – بومی (native)، وب و یا هیبرید

انتخاب رویکرد درست برای توسعه اپ بسیار مهم است. به طور ایده‌آل، رویکرد توسعه اپ باید مطابق با محدودیت‌های زمان و بودجه مشتری باشد.
-    اپلیکیشن بومی (Native)
اپ‌های بومی بهترین تجربه کاربری را به ارمغان می‌آورند اما توسعه آنها نیازمند زمان و مهارت بسیار زیادی است. این‌ اپ‌ها بطور بنیادین ویژه‌ی یک پلتفرم هستند و نیاز به مهارت کارشناسی و دانش دارند. توسعه اپ‌های بومی هم هزینه‌بر و هم زمان بر است و بهترین تجربه کاربری را در میان همه رویکردهای ممکن، به دنبال دارد.
-    وب اپلیکیشن:
توسعه اپ‌های وب سریع و ارزان است و می‌توانند در چندین پلتفرم اجرا شوند. این اپ‌ها با استفاده از کد HTML5، CSS و JavaScript توسعه پیدا می‌کنند. این اپ‌های وب از اپ‌های بومی قدرت کمتری دارند.
-   اپلیکیشن هیبرید:
رویکرد هیبرید جدیدترین رویکردی است که برای توسعه هر نوع اپ به کار می‌رود. این رویکرد کانتینرهای بومی پیش ساخته را با کدینگ وب در حال حرکت ترکیب می‌کند تا به بهترین ویژگی‌های هر دو دنیا دست پیدا کند. در این رویکرد، توسعه‌دهنده کد وب را با زبان بومی بزرگ‌ می‌کند تا قابلیت‌های منحصربفردی ساخته و به APIهای بومی که از طریق JavaScript در دسترس نیستند، دست پیدا کند. این روش در ابتدای کار است و امکان پیشرفت بیشتری دارد.

گام 5: یک نمونه اولیه توسعه دهید

مرحله بعدی پس از شناسایی رویکرد، توسعه‌ی یک نمونه اولیه است. این کار در واقع فرآیند گرفتن یک ایده و تبدیل آن به اپلیکیشنی با قابلیت‌هایی پایه‌ای است. یک نمونه اولیه فروش ایده‌تان را به خریداران احتمالی تسهیل می‌کند. خریدارانی که می‌توانند به جای اینکه تنها توصیف محصول را بخوانند یا تجسم کنند، فواید ملموس را واقعا مشاهده می کنند. این کار در جذب سرمایه گذران و کار با سازندگان و یافتن گواهی بسیار سودمند است.
حتی در حین کار بر روی نمونه اولیه، احتمالا اقداماتی برای تامین امنیت اپ‌تان در برابر استفاده غیر مجاز و دسترسی به داده‌ها انجام دهید. بدون داشتن برنامه‌ای برای بازاریابی اپلیکیشن‌تان تثبیت آن در بازار کار بسیار سختی است.

گام 6: از یک ابزار تحلیلی مناسب استفاده کنید.

 شما همچنین نیاز دارید تا از ابزارهای تحلیلی مناسب استفاده کنید که تصویری با جزئیات از اینکه چند بازدیدکننده از سایت شما استفاده کرده‌اند و چطور می‌توانند باز گردند، به شما ارائه می‌دهد.
بعضی از ابزارهای تحلیل موبایل که شما را در این فرآیند یاری می‌کنند:

  • Google Analytics
  • Flurry
  •  Localytics
  • Mixpanel
  • Preemptive

با علوم داده‌ها، از جمله تحلیل پیش‌بین که بزودی در اپ‌های موبایل می‌آید، اپ شما قابلیت بازاریابی بالایی خواهد یافت.

گام7: تست کننده‌های بتا را شناسایی کنید. به بازخوردشان گوش دهید و آنهایی که مرتبط هستند به کار بگیرید.

بتا تستینگ (Beta testing) اولین فرصت برای گرفتن بازخورد از مشتریان هدف شماست. این موضوع بخصوص به این دلیل مهم است که احتمال دیده شدن شما در اپ استور را افزایش می‌دهد. این کار نه تنها ریسک محصول را کاهش می‌دهد بلکه برای شما انگیزش اول را در اپ استور ایجاد می‌کند. شناسایی بتا تسترها وظیفه مهم دیگری است که موفقیت اپ را تضمین می‌کند.
آماده شدن برای راه‌اندازی بتا:
-مشتری هدف را تعریف کنید
شناسایی و تعریف روشن مخاطبین هدف بسیار مهم است. این کار شما را در طول استفاده‌تان از بتا تستر قادر به شناسایی تسترهای مناسب می‌سازد. تحقیقات بازاریابی قبلی در درک تحلیل بازار فرایند بتا تستینگ را آسان می‌کند و کمک شایانی به شما خواهد کرد.
-    باگ‌ها را حذف کنید
پیش از تست بتای اپ بر روی پلتفرم‌های متفاوت، لازم است که اکثریت دستگاه‌هایی را که باگ‌های خاص ر از بین می‌برند، در نظر بگیرید. آلفا تستینگ با تعداد کمی از کاربران کمک می کند تا باگ‌های حداکثری را حذف نمایید. در عین حال، برنامه پوشش دستگاه نیز برای اطمینان از کیفیت اپ موبایل اهمیت زیادی دارد.
-    اهداف را بشناسید
بتا تستینگ بهترین فرصت برای گرفتن بازخورد واقعی از مشتریان هدف است. این کار فرصتی عالی برای درک بیشتر بازار هدف و نیازمندی‌های آنان فراهم می‌کند. شناخت اهداف برای بتا تستینگ در تمرکز یافتن تلاش‌ها کمک می‌کند. این اهداف ریسک راه‌اندازی محصول‌تان را کاهش می‌دهد.

گام 8: اپ را منتشر کنید

به کار گیری یک اپ نیاز به طرح، برنامه و کنترل حرکت انتشار برای محیط‌های آزمایشی و واقعی دارد. هدف اصلی مدیریت توسعه (Deployment Management) این است که مطمئن شوید یکپارچگی محیط واقعی حفظ می‌شود و اجزاء مناسب منتشر می‌گردند.

گام9: بر معیارهای سنجش نظارت کنید

در دهه اخیر در تعداد کاربران اپ موبایل افزایش شدیدی را شاهد بوده‌ایم. در نتیجه، نیاز به گردآوری معیارهای دقیق بسیار مهم است. همچنان که تعداد مصرف‌کنندگانی که از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنند بطور یکنواخت زیاد می‌شود، نیاز به گردآوری معیار برای آنها نیز افزایش می‌یابد. متاسفانه خیلی از روش‌های استفاده شده برای سنجش اپ‌ها از ابزارهای تحلیلی وب گرفته می‌شوند.
معیارهای ورودی مهمی که باید به یاد داشت:

  • تحلیل قیف (Funnel) نشان می‌دهد که چرا کاربران در تکمیل اعمال کاربری خود مثل خرید‌های درون‌برنامه‌ای و یا کلیک‌های تبلیغاتی ناکام می‌مانند.
  • سنجش اشتراک‌گذاری اجتماعی نشان می‌دهد چه جنبه‌هایی از اپ شما توجه کاربران را به خود جلب کرده است.
  • ارتباط دهی داده‌های جمعیت‌شناسی با رفتار کاربر
  • دنبال کردن زمان و مکان به شما درباره محیطی که اپ‌تان در آن استفاده می‌شود، آگاهی می‌دهد
  • و نهایتا، زیر نظر گرفتن رفتارهای ظاهر شده‌ی پایگاه کاربری‌تان مساله مهمی است

گام 10: اپ خود را با اصلاحات و قابلیت‌های جدید ارتقاء دهید  

همیشه سعی کنید اپ خود را بروز نگه ندارید و قابلیت های جدید به آن اضافه کنید تا برای مشترکین شما جذاب بماند.

در نهایت تیم طراحی اپلیکیشن موبایل راهکار پویا برای شما آرزوی موفقیت دارد.

مقالات مرتبط